۱۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

واکنش خطوط کشتیرانی به کاهش تقاضا

اُفت تقاضا، خطوط کشتیرانی عضو دو ائتلاف THE و  2M را مجبور به کنسل کردن تعدادی از سفر‌ها بین آسیا و اروپا کرده است.
کد خبر: ۸۷۵۷۱
واکنش خطوط کشتیرانی به کاهش تقاضا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا آلفالاینر نوشت: با توجه به اینکه انتظار می‌رود تقاضای کارگو در طول تعطیلات هفته طلایی در چین (هفته نخست اکتبر ۲۰۲۰) و پس از آن روند نزولی را طی کند، خطوط کشتیرانی عضو دو ائتلاف THE و 2M به طور رسمی سری جدیدی از کنسلی سفر‌ها بین آسیا و اروپا را در ماه اکتبر اعلام کردند. این اقدام نشان دهندۀ این است که خطوط کشتیرانی رویکرد محتاطانه خود برای جلوگیری از ظرفیت مازاد را حفظ خواهند کرد و می‌توان گفت: تسلط کاملی در ایجاد هماهنگی بین ظرفیت عرضه با تقاضای بازار پیدا کرده اند.

این گزارش ادامه داد: اخیراً خطوط کشتیرانی به خاطر این سرزنش می‌شدند که آن‌ها در حال کاهش مصنوعی و غیرواقعی ظرفیت به منظور بالا بردن نرخ‌های کرایه حمل هستند، اما روند بازار طی دو سه هفتۀ گذشته ثابت کرد که این مطلب صحت ندارد. به دنبال برقراری دوبارۀ سفر‌های کنسل شده، ازسرگیری خطوط سرویس تعلیق شده و راه اندازی خطوط سرویس‌دهی جدید، ظرفیت عرضه از ماه می ‌به این طرف افزایش یافته است.
پیش‌بینی می‌شود از آنجاییکه کشتیرانی MSC سوئیس آغاز خط سرویس دهی دیگری در مسیر شرق دور- ساحل غربی آمریکای شمالی موسوم به Santana را ازسر گرفته است، میانگین ظرفیت هفتگی اسمی در مسیر تجاری بین آسیا و آمریکای شمالی برای نخستین بار پا را فراتر ۵۰۰ هزار TEU در سپتامبر ۲۰۲۰ خواهد گذاشت.

ظرفیت اخیرعرضه شناور در ترانس پاسیفیک نسبت به ماه می‌ سال جاری ۲۶ درصد بالاتر و حتی نسبت به سپتامبر سال گذشته ۶.۷ درصد بالاتر است. میانگین ظرفیت اسمی هفتگی بین آسیا و اروپا از ۳۴۰ هزار TEU به ۴۰۰ هزار TEU افزایش پیدا کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تنها چهار درصد کاهش را نشان می‌دهد.

نکتۀ قابل توجه اینکه افزایش مستمر ظرفیت عرضه جلوی افزایش بیشتر نرخ‌های کرایۀ حمل برای صادرات چینی را نگرفته است. به طوریکه طی هفته گذشته بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل شانگهای (SCFI)، میانگین نرخ فوری بین شانگهای و کالیفرنیا به ۳۶۳۹ دلار برای هر feu رسید که بالاترین سطح را طی پنج هفته اخیر به نمایش می‌گذارد. نرخ کرایه حمل مذکور در مقایسه با ۱۳۶۱ دلار برای هر feu در اوایل ماه مارس، حکایت از افزایش ۱۶۷ درصد دارد.

همچنین نرخ‌های کرایۀ حمل فوری بین شانگ‌های و بنادر لس‌آنجلس یا لانگ‌بیچ علی‌رغم فاصله سفر دریایی کوتاه، اما بسیار فراتر از سطوح نرخ‌های کرایه حمل بین آسیا و اروپا حرکت کرد. بر اساس شاخص نرخ کرایه حمل شانگهای (SCFI)، نرخ‌های کرایه حمل ۲۰۵۸ دلار برای هر feu بین آسیا و اروپای شمالی رسید که نسبت به سطوح پایین نرخ کرایه حمل در اوسط ماه آوریل سال جاری، رشد ۴۲ درصد را به نمایش می‌گذارد.

شایان ذکراست: سپتامبر یک ماه بسیار قوی است که مالکان می‌توانند از رشد تقاضا منفعت ببرند، چرا که صادرکنندگان چینی بیشترین کارگو خود را قبل از فرا رسیدن تعطیلات هفته طلایی چین با کشتی ارسال خواهند کرد.

این گزارش در پایان نوشت: کشتیرانی کاسکوی چین سود‌های خالص ۱۸۹ میلیون دلار را برای بخش تجارت کانتینری خود طی نیمه نخست ۲۰۲۰ گزارش داده است که در مقایسه با سود کسب شده مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار