۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
بررسی معاملات بورس در هفته‌ای که گذشت:

ترمز ریزش با حمایت بزرگان کشیده شد

بازار سهم طی معاملات هفته گذشته برای دومین هفته پیاپی با بازدهی منفی به کار خود پایان داد. به این ترتیب طی معاملات هفته گذشته شاهد اُفت بیش از دو درصدی شاخص کل بورس بودیم.
کد خبر: ۸۷۵۴۸
ترمز ریزش با حمایت بزرگان کشیده شد
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، از مهمترین خبر‌های هفته گذشته توافق همه جانبه حقوقی‌های بزرگ برای حمایت از بازار سرمایه بود. این روند که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شد، بازار را برای دو روز پیاپی مثبت کرد و شاهد سبزپوشی شاخص کل در دو روز پایانی هفته گذشته بودیم. اما از مهمترین خبر‌های هفته گذشته توافق همه جانبه حقوقی‌های بزرگ برای حمایت از بازار سرمایه بود. این روند که از روز دوشنبه هفته گذشته آغاز شد، بازار را برای دو روز پیاپی مثبت کرد و شاهد سبزپوشی شاخص کل در دو روز پایانی هفته گذشته بودیم.
آمار معاملات شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه پنجم شهریور به عدد یک میلیون و ۷۱۸ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته بیش از دو درصد اُفت را تجربه کرد. به این ترتیب این متغیر طی هفته‌ای که گذشت ۳۹ هزار واحد افت کرد. در پنج روز معاملاتی هفته گذشتۀ بورس نماد‌های ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت بندرعباس در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.

همچنین گروه‌های  اطلاعات و ارتباطات، فلزات اساسی، عمده فروشی، محصولات چوبی، سایر واسطه گری‌های مالی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، خرده فروشی و استخراج کانه‌های فلزی با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند. در مقابل بیمه و بازنشستگی، محصولات کاغذی، واسطه گری‌های مالی و پولی، کانی غیرفلزی، کاشی و سرامیک، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، پیمانکاری صنعتی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، فنی و مهندسی و  فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری، محصولات فلزی، دارویی و سایر حمل و نقل از جمله گروه‌هایی  بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.

پیش‌بینی

کارشناسان معتقدند بازار از این به بعد با احتیاط بیشتری مسیر خود را پیش می‌گیرد و به طور قطع راه نماد‌های ارزنده و بنیادی از سایر بازار جدا خواهد شد. همچنین به نظر می‌رسد برای تثبیت شرایط بازار و قرار گرفتن آن در مسیر صعودی معقول و منطقی نیازمند افزایش حجم معاملات هستیم. با دست به دست شدن سهام و افزایش حجم و ارزش معاملات بازار شاهد تثبیت کف‌های قیمتی جدید در سهام خواهد بود و پس از آن می‌توان مجدداً به رشد بازار امیدوار شد.

در مجموع به نظر می‌رسد فعلاً بازار در روندی سینوسی حرکت کند و شاهد معاملات یک روز مثبت و یک روز منفی در کلیت بازار باشیم تا فروشندگان از گردونه معاملات خارج شوند و معامله گران با شناسایی و خرید سهام پرپتانسیل روند جدید بازار را رقم بزنند.

عملکرد گروه حمل و نقل

طی هفته‌ای که گذشت گروه حمل و نقل با ۱۵ نماینده حاضر در تابلو‌های معاملاتی بورس و فرابورس شاهد بازدهی منفی نزدیک به چهار درصدی بود. در این میان فقط سه نماد با افزایش قیمت سهام مواجه شدند و سایر نماد‌های گروه حمل نقل بین نیم درصد تا ۹ درصد کاهش قیمت سهام را ثبت کردند. به این ترتیب در هفته گذشته کشتیرانی آریا با نماد حاریا رشد قیمت نزدیک به شش درصدی را در سهام خود رقم زد و در صدر جدول ایستاد.

پس از آن ریل سیر کوثر با بازدهی پنج درصدی و سپس تایدواتر خاورمیانه با بازدهی چهار درصدی قرار داشتند. اما انتهای جدول متعلق به حمل و نقل بین المللی خلیج فارس با بازدهی منفی بیش از ۹ درصد بود. حسینا نیز با بازدهی منفی هشت درصدی دومین نمادی بود که بیشترین افت قیمت سهام را طی هفته گذشته ثبت کرد و پس از آن توریل با افت قیمت سهام نزدیک به هفت درصدی قرار دارد.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار