۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱

بارگیری محموله فوق سنگین ۴۰۵ تُنی از بندر شهید رجایی به مقصد بندر دیر

محموله بویلر فوق سنگین ۴۰۵ تُنی ساخته شده توسط مهندسان داخلی از بندر شهید رجایی به منظور انتقال به بندر دیر استان بوشهر بارگیری شد.
کد خبر: ۸۷۵۳۲

بارگیری محموله فوق سنگین ۴۰۵ تُنی از بندر شهید رجایی به مقصد بندر دیر

به گزارش مانا، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان روز جمعه به رسانه‎‌ها گفت: این محموله ترافیکی که به دست متخصصان داخلی و در شهرک صنعتی شیراز طراحی و ساخته شده پس از انتقال به بندرعباس روز گذشته در بندر شهید رجایی بارگیری و در مسیر انتقال دریایی به بندر دیر بوشهر قرار گرفت.

علی رضا محمدی کرجی‌ران افزود: این بویلر براساس برنامه زمانبندی پس از بارگیری بر روی بارج مها یک توسط یدک کش مدائن حمل دریایی و انتقال آن به بندر دیر استان بوشهر درحال انجام است.

وی ادامه داد: این محموله دارای ۴۰۵ تُن وزن و با ارتفاع ۷۰ و قطر هفت متر با بهره گیری از بوژی ۴۸ محور و سه دستگاه کامیون کشنده ساخته شده است.

به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، نشست‌های متعددی با هدف برآوردهای ریسک احتمالی در طول مسیر از درب ورودی بندر تا محل اسکه هشت و ریسک‌های دریایی و محاسبات تعادلی با بخش‌های مرتبط برگزارشد و در نهایت انتقال این محموله بر اساس اصول از پیش تعیین شده انجام گرفت.

محمدی کرجی ران خاطرنشان کرد: در فرایند انتقال این محموله فوق سنگین علاوه بر مشارکت نمایندگان بخش خصوصی، معاونت بندری وامور اقتصادی،معاونت دریایی وادارات HSE، یگان حفاظت بندر، تعمیر و نگهداری ساختمان، امور بندری، آب و تاسیسات  و بندر خلیج فارس برتمامی مراحل فنی و تخصصی انتقال این محموله نظارت مستقیم داشتند.

آذرماه سال ۹۷ نیز دو دستگاه فوق سنگین (نگله) با وزن مجموع ۶۵۴ تن در منطقه وی‍ژه اقتصادی بندر شهید رجایی تخلیه شد.

این محموله‌ها با استفاده از یک فروند شناور جرثقیل دار ۸۰۰ تُنی متعلق به بخش خصوصی در بندر تخلیه شد.

این محموله‌ها شامل یک دستگاه توربین با وزن ۳۳۶ تن و یک دستگاه ژنراتور ثابت به وزن ۳۱۸ تن بود که برای تخلیه آنها از کشنده‌های بوژی استفاده شد.

این کالاهای سرمایه‌ای پس از تخلیه و انجام تشریفات بندری و گمرکی برای نصب و راه اندازی در یک نیروگاه به جزیره قشم انتقال یافت.

نخستین بار نیز هفت نگله کالای سنگین هر کدام به تناژ ۴۵۰ تا ۴۸۰ تنی از یک فروند کشتی در بندر شهید رجایی تخلیه شد.

سالیانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نگله سنگین بالای ۲۰۰ تن در این بندر تخلیه می‌شود.

«نگله» کلمه‌‌ای است به ظاهر هندی که در بندرها و گمرک‌های جنوب بسیار متداول است با این توضیح که به واحد کالاهای بسته ‌بندی نشده مثل یک شاخه تیر‌آهن یا یک شمش فلزی سنگین یا یک دستگاه ماشین بدون لفاف و حتی به یک دستگاه اتومبیل یا تراکتور نیز که اقلام مانیفست و بارنامه یک واحد را تشکیل می‌دهند، نگله می‌گویند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار