۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

امکان استخدام اتباع خارجی در ناوگان صیادی با مجوز وزارت کار/ صید میگو بدون شناور ترال امکان پذیر نیست

معاون وزیرجهاد کشاورزی در خصوص اظهارات برخی صیادان شاکی از فعالیت شناور‌های ترال در آب‌های جنوبی کشور بیان داشت: گفته‌های این صیادان تایید شده از سوی تعاونی‌های صیادی نیست و این افراد صیادان غیرمجاز هستند.
کد خبر: ۸۷۴۸۷
امکان استخدام اتباع خارجی در ناوگان صیادی با مجوز وزارت کار/ صید میگو بدون شناور ترال امکان پذیر نیست
 
به گزارش خبرنگار مانا، نبی الله خون میرزایی در نشست خبری که امروز به مناسبت بزرگداشت هفته دولت برگزار شده بود از تداوم روند روبه رشد صنعت شیلات خبر داد و گفت: عملکرد حوزه شیلات از برنامه‌های تدوین شده در برنامه ششم توسعه فراتر رفته است.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: بر اساس چشم انداز تعیین شده در برنامه ششم توسعه میزان تولیدات شیلاتی باید به یک میلیون و ۲۵۰ هزار تُن در سال گذشته می‌رسید که در عمل این رقم به یک میلیون و ۲۸۰ هزار تُن رسید.

وی یادآور شد: همچنین بر اساس چشم انداز برنامه ششم توسعه سرانه مصرف آبزیان در کشور تا پایان سال گذشته باید به ۱۳ کیلوگرم می‌رسید که در نهایت به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم رسید.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران یادآور شد: با  وجود شیوع کرونا و همه گیری آن در جهان، تراز تجاری صنعت شیلات به ۴۴۰ میلیون دلار رسید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفته‌های خود به فعالیت ۹۵ فروند شناور صیادی ترال در آب‌های جنوبی کشور اشاره کرد و بیان داشت: سال گذشته در مجموع ۱۶۵ هزار تُن صید شناور‌های ترال مذکور بوده است.

وی با اشاره به اینکه صید ترال صرفاً به صید کف اختصاص ندارد، تصریح کرد: به طور مثال صید فانوس ماهیان به صورت ترال میانی انجام می‌گیرد و کسانی که اقدام به کف روبی دریا می‌کنند، متخلف محسوب شده و با آن‌ها برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

خون میرزایی در خصوص اظهارات برخی صیادان شاکی از فعالیت شناور‌های ترال در آب‌های جنوبی کشور بیان داشت: گفته‌های این صیادان تایید شده از سوی تعاونی‌های صیادی نیست و این افراد صیادان غیرمجاز هستند.

وی با اشاره به اینکه میگو گونه‌ای کف‌زی محسوب می‌شود، بیان داشت: برای صید این گونه دریایی چاره‌ای جز صید ترال در کف دریا وجود ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، مجموع صید سال گذشته را ۷۷۵ هزار تُن اعلام کرد و بیان داشت: از این میزان صید ۶۰۰ هزار تُن صید به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و صید آب‌های فراساحل، ۵۰ هزار تُن به بوشهر، کمتر از ۵۰ هزار تُن به خوزستان و کمتر از ۴۰ هزار تُن به دریای خزر اختصاص دارد.

وی در ادامه به موضوع آبزی پروری اشاره کرد و بیان داشت: استان‌های خوزستان، مازندران و گیلان به ترتیب در رتبه‌های نخست بیشترین میزان تولید آبزیان قرار دارند.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ گونه صیاد چینی در آب‌های کشور فعالیت ندارد، بیان داشت: سازمان شیلات مجوز صید را تنها برای اشخاص حقوقی و حقیقی ایرانی صادر می‌کند و هیچ تبعه خارجی از شیلات مجوز دریافت نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های صیادی ایرانی می‌توانند با مجوز وزارت کار نسبت به استخدام افراد خارجی به عنوان نیروی فنی و کارمند اقدام کنند، تاکید کرد: در حال حاضر کمتر از ۵۰ نفر تبعه خارجی در ناوگان صیادی شرکت‌های ایران با مجوز وزارت کار مشغول فعالیت هستند.

خون میرزایی یکی از مهمترین اهداف سازمان شیلات ایران در راستای حفاظت بیشتر از ذخایر آبزیان و افزایش کیفیت صید را ترغیب صیادان به صید با قلاب، عنوان کرد و بیان داشت: هم اکنون در حال ترویج این امر در جزایر خلیج فارس و استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان هستیم.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران به عقب افتادن پروژه پرورش ماهی در قفس از برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: از آنجا که پرورش ماهی در قفس از ابتدا بر اساس دانش کشور نروژ پایه‌ریزی شده و با گران شدن ارز و اعمال تحریم‌ها امکان وارد شدن ادوات لازم را نداشتیم، لذا این پروژه طبق برنامه پیش نرفت.

وی تاکید کرد: هم اکنون در نظر داریم تا با بومی‌سازی دانش فنی این پروژه بتوانیم تا حداکثر اواخر پاییز شرایط استفاده از دانش بومی را برای پرورش‌دهندگان ماهی در قفس فراهم کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار