۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴

شدیدترین ریزش تاریخی بورس طی هفته گذشته رقم خورد

بازار سهام در آخرین هفته مرداد ماه شدیدترین ریزش تاریخی خود را در دوره هفتگی تجربه کرد و با اُفتی ۱۱ درصدی در شاخص کل، از مواضع صعودی خود عقب نشینی کرد.
کد خبر: ۸۷۴۸۴

شدیدترین ریزش تاریخی بورس طی هفته گذشته رقم خورد

به گزارش خبرنگار بورس مانا، کارشناسان معتقدند ریزش هفتۀ گذشته بازار بعد از بازدهی بیش از 200 درصدی شاخص کل از ابتدای سال جاری، اتفاق غیر‌منتظره‌ای نبوده و قیمت سهام به چنین اصلاحی نیاز داشت. اما در مجموع ریزش هفتۀ گذشته بازار سنگین‌ترین اُفت در دو سال اخیر بوده است.
همچنین طی هفتۀ گذشته حجم معاملات هم اُفت چشم‌گیری داشت که نشان دهندۀ پایداری صف‌های فروش و نبود خریدار در بازار بود.
طی هفتۀ گذشته شاهد تجربۀ سه روزۀ تقسیم زمان معاملاتی به دو نیمه برای کاهش بار هستۀ معاملاتی بازار بودیم که هرچند این مشکل را برطرف کرد اما از لحاظ عملیاتی مشکلات زیادی را برای خرید و فروش‌ها ایجاد کرده و باعث شد تا سرانجام اجرای این تصمیم لغو شود.
در کنار این موضوع شاهد تصمیم‌های حمایتی متعددی طی دو روز پایانی هفته از سوی مسئولان بازار بودیم که می تواند از فشار فروش بکاهد.
افزایش سقف اعتباراتی کارگزاران و سقف مالکیت سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت به 15 درصد ، افزایش تضامین اعتباری کارگزاری ها به 20 درصد و قطعیت عرضۀ دومین ETF دولتی با نام دارا دوم طی هفته جاری از دیگر مواردی است که می تواند روند بازار را تغییر و از فشار فروش کم کند.
آمار معاملات
شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه هفتۀ گذشته به عدد یک میلیون و ۷۵۷ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته ۱۱.۳ درصد اُفت را تجربه کرد.
شاخص بورس در معاملات هفته گذشته ۲۱۸ هزار واحد کاهش داشت.
در چهار روز معاملاتی این هفتۀ بورس نمادهای ملی صنایع مس ایران، سرمایه گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت بندرعباس در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.
در هفته‌ای که گذشت سایر حمل و نقل، محصولات کاغذی، کاشی و سرامیک، سایر واسطه گری‌های مالی و سیمان، آهک و گچ با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
در مقابل خرده فروشی، منسوجات، لاستیک و پلاستیک، دستگاه های برقی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، بانک‌ها و موسسات اعتباری، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، بیمه و بازنشستگی، قند و شکر، اطلاعات و ارتباطات، وسایل ارتباطی، صنایع غذایی به جز قند و شکر و سرمایه‌گذاری‌ها از جمله گروه‌هایی بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.
عملکرد حمل و نقلی‌ها
نمادهای گروه حمل و نقل نیز مثل سایر صنایع و گروه های بازار هفته‌ای سخت و با فشار فروش را تجربه کردند. به این ترتیب که از 15 نماد این گروه که تا‌بلوهای بازار بورس و فرابورس حاضر هستند فقط چهار نماد رشد قیمت سهام را تجربه کردند.
بر اساس شرایط اصلاحی هفته گذشته بازار سهام، بازدهی این صنعت هم طی معاملات دوره مورد بررسی منفی بود و بیش از چهار درصد از ارزش بازاری این صنعت کاهش یافت.
اما با وجود شرایط سخت بازار طی هفتۀ گذشته شاهد رشد قیمت بیش از 22 درصدی سهام ریل‌سیر کوثر بودیم و این نماد در صدر جدول بیشترین درصد بازدهی گروه قرار گرفت. آسیا سیر ارس رشد قیمت سه  درصدی سهام و حمل و نقل توکا با رشد قیمت دو درصدی ، دو نماد دیگری بودند که بیشترین رشد قیمت سهام را ثبت کردند.
11 نماد دیگر این گروه که در تابلوهای بازار مورد معامله قرار گرفتند طی هفتۀ گذشته بین 0.4 درصد تا 18 درصد کاهش قیمت سهام را تجربه کردند.
پیش‌بینی کارشناسان
کارشناسان بازار سرمایه روند این هفته را بهتر از هفته ای که گذشت، پیش بینی می کنند.
با توجه به تصمیم های مهم سازمان بورس و شورای عالی بورس که در روزهای چهار شنبه و پنجشنبه هفتۀ گذشته در راستای حمایت از بازار گرفته شد پیش‌بینی می‌شود معاملات بورس و فرابورس طی هفته جاری با کاهش فشار فروش به سمت تعادل و پس از آن به سمت بهبود تقاضا و مثبت شدن قیمت سهام حرکت کند.
بر همین اساس کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در نیمه دوم هفته می توانیم بازاری بهتر را با محوریت نمادهای بزرگی که ریزش قابل توجهی را در هفته‌های گذشته داشتند، تجربه کنیم.
اُفت قابل توجه قیمت سهام از دیگر دلایلی است که جذابیت را برای خرید در بین سرمایه گذاران بازار طی هفته جاری ایجاد خواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار