۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶

سکوت حاکم بر بازار سفارش کشتی‌های کانتینربر

بر اساس گزارش آلفالاینر، بازار سفارش ساخت کشتی‌های کانتینربر آرام‌ترین روز‌های خود را تجربه می‌کند.
کد خبر: ۸۷۴۸۳
سکوت حاکم بر بازار سفارش کشتی‌های کانتینربر
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، آلفالاینر در جدیدترین تحلیل هفتگی خود ابتدا با اشاره به اُفت چشمگیر فعالیت بازار سفارش ساخت، نوشت: میزان جهانی سفارش ساخت کشتی‌های کانتینربر، پایین‌ترین سطح تاریخی خود را به نمایش گذاشته است، در حال حاضر نسبت ظرفیت سفارش ساخت به کل ظرفیت ناوگان جهانی تنها ۹.۴ درصد است.

این گزارش ادامه داد: ۹ خط کشتیرانی کانتینری برتر جهان تعداد ۸۶ فروند کشتی با ظرفیت بیش از ۱۰ هزار TEU را در دست ساخت دارند که روی هم رفته ظرفیت یک میلیون و ۴۷۰ هزار TEU را دربر می‌گیرد.

نکته قابل توجه اینکه،  تعداد کشتی‌های جدید سفارش داده شده بین سه ائتلاف بزرگ جهانی به طور یکسان نیست، به طوری‌که خطوط کشتیرانی عضوائتلاف اقیانوسیه تعداد ۵۷ فروند کشتی بزرگ (مجموع یک میلیون TEU ظرفیت) در دست ساخت دارند، دو خط کشتیرانی عضو این ائتلاف- CMA CGM فرانسه و EVERGREEN تایوان- بیشترین ظرفیت سفارش ساخت را به خود اختصاص داده‌اند و در حال حاضر سهم ۳۹.۵ درصد از بازار را در ترانس پاسیفیک و سهم ۳۸.۷ درصدی را در مسیر تجاری آسیا-اروپا از آن خود کرده‌اند. در زمانی که رشد تقاضای کارگو پایین است، استقرار تعداد ۵۷ فروند کشتی اضافی، قطعاً یک مسأله چالش برانگیز محسوب می‌شود.

علاوه بر این، خطوط کشتیرانی عضو ائتلاف THE تعداد ۲۴ فروند کشتی بزرگ (مجموع ۳۴۹ هزار TEU ظرفیت) و اعضای ائتلاف ۲M تنها پنج فروند کشتی با ظرفیت هر یک ۲۳ هزار و ۶۵۰ TEU را در دست ساخت دارند.

در ادامه، آلفالاینر نگاهی برعملکرد خطوط کشتیرانی در سه ماهۀ دوم ۲۰۲۰ انداخت و نوشت: کشتیرانی هاپاگ لوید آلمان افزایش ۴۵۸ درصدی سود خالص را طی سه ماهه دوم سال نشان داد. نرخ‌های کرایۀ حمل بالاتر و قیمت‌های بانکرینگ پایین‌تر ازعوامل اصلی عملکرد مالی تحسین برانگیزِ این کشتیرانی به شمار می‌آیند. هم‌چنین کشتیرانی‌های مرچنت هیوندایی کره جنوبی و اورگرین تایوان به ترتیب سود خالص ۲۳ میلیون دلار و ۱۰۸ میلیون دلار آمریکا را در مدت مذکور کسب کردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار