۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵

قدردانی IMO از دولت‌ها برای تلاش در کاهش فاجعۀ نفتی موریس

دبیرکل IMO در پیامی از تمامی کشور‌هایی که در کاهش بروز حادثۀ نفتی ویژۀ موریس تلاش‌های زیادی از خود نشان دادند قدردانی کرد.
کد خبر: ۸۷۴۶۸

قدردانی IMO از دولت‌ها برای تلاش در کاهش فاجعۀ نفتی موریس

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از سایت IMO "کیتاک لیم" در این پیام گفت: اگرچه اکثر کارشناسان IMO در کنار کارشناسان کشور‌های دیگر برای جلوگیری از نشت بیشتر نفت در این جزیره حضور دارند با این حال می‌خواهم از تمامی کشور‌ها و نهاد‌های بین‌المللی در حمایت از دولت موریس تشکر و قدردانی کنم.

وی افزود: دستور داده‌ام تحقیق کامل دربارۀ این حادثه صورت گرفته و نتایج و یافته‌های کارشناسی بلافاصله در اختیار تیم کارشناسی IMO قرار گیرد تا بتوان در آینده از تکرار چنین حوادثی جلوگیری به عمل آورد.

بر اساس برنامۀ توسعۀ سازمان ملل متحد قرار است ۲۰۰ هزار دلار به صورت فوری در اختیار جزیرۀ موریس قرار گیرد تا عملیات سالویج در کوتاهترین زمان انجام پذیرد.

وی گفت: متأسفانه نشت نفت از کشتی MV Wakashio ژاپن در منطقۀ بسیار حساس جزیرۀ موریس که یک جزیرۀ گردشگری است پارک دریایی این کشور را تهدید کرده است و تمامی اقدامات برای اینکه آسیب کمتری به این پارک وارد شود توسط سازمان‌ها و نهاد‌های سازمان ملل مانند OCHA، UNDP و UNOSAT و سایر ذی‌نفعان انجام شده که جا دارد در اینجا از کشور‌های فرانسه و ژاپن که در کنترل حادثه فعالیت زیادی از خود نشان دادند تشکر کنم.

"کیتاک لیم" ادامه داد: IMO موضوع غرامت و خسارت این کشتی را مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی پیگیری کرده و خوشبختانه این کشتی از بیمۀ اجباری برخوردار است.

شایان ذکر است کشتی MV Wakashio در دوازده آگوست وارد جزیره موریس شد و بر اثر شرایط بد آب و هوایی دچار مشکل شده و در نهایت از وسط دو نیم شد.

در این حادثه تیم‌های کارشناسی توانستند بخشی از سوخت را از کشتی استخراج کنند، اما مقدار زیادی نیز در آب‌های جزیرۀ موریس نشت کرد.

تخمین زده می‌شود ۳۸۹۴ تُن سوخت کم سولفور و ۹۰ تُن روان‌کننده در کشتی وجود داشته است.

از سوی دیگر گزارش‌های ­­­­رسیده حاکی است "Sunil Kumar Nandeshwar" فرمانده کشتی که مناطق حفاظت شده جزیره موریس را به خطر انداخته و مسایل ایمنی را رعایت نکرده در این جزیره دستگیر شده و مقامات امنیتی موریس در حال بازجویی از خدمه هستند تا متوجه شوند چه اشتباهی باعث شده که این حادثه بروز کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار