۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

دزدی دریایی در دوران کرونا افزایش یافت

طبق گزارش مرکز مبارزه با دزدی دریایی و سرقت مسلحانه، حمله به نفتکش ها طی همه‌گیری ویروس کرونا در خلیج مکزیک افزایش یافته و دزدی دریایی در آسیا در نیمه اول ۲۰۲۰ نسبت به همین دوره در سال گذشته دو برابر شده است.
کد خبر: ۸۷۴۵۶
دزدی دریایی در دوران کرونا افزایش یافت
 
به گزارش مانا به نقل از اویل پرایس، سال ۲۰۱۹ یک برهه زمانی حساس در مبارزه علیه دزدی دریایی در جهان بود. آمار اداره بین المللی دریانوردی (IMB) نشان داد حملات دزدان دریایی در سطح جهانی سال گذشته به پایین ترین رکورد در ۲۵ سال اخیر سقوط کرد و حمله به کشتی های بزرگ به ۴۱ مورد رسید که بیش از ۵۰ درصد کاهش نسبت به میانگین ۱۰ ساله ۹۵ حمله را نشان داد. به خصوص در منطقه خلیج عدن سواحل سومالی که زمانی مرگبارترین نقطه فعالیت دزدان دریایی بود، هیچ موردی به ثبت نرسید.
 ولی در حال حاضر همه گیری ویروس کرونا و افزایش ذخایر شناور نفت خطر بالا رفتن آمار دزدی دریایی را افزایش داده است.

طبق گزارش مرکز مبارزه با دزدی دریایی و سرقت مسلحانه، حمله به نفتکش‌ها در خلیج مکزیک افزایش یافته است. خلیج مکزیک مرکز ذخایر شناور نفت است و بسیاری از تولیدکنندگان طی دورۀ افزایش عرضه نفت به بازار، نفت اضافی خود را در این مکان ذخیره کرده اند. مقامات امنیت دریایی هم گزارش داده‌اند دزدی دریایی در آسیا در نیمه اول ۲۰۲۰ نسبت به همین دوره در سال گذشته دو برابر شده است.

 دزدی دریایی طی دوره فعلی رکود اقتصادی روند صعودی گرفته و مقصر آن همه‌گیری ویروس کرونا است.

 حمله دزدان دریایی در جنوب خلیج مکزیک در ماه آوریل افزایش داشت یعنی زمانی که ذخایر شناور نفت در این منطقه به اوج رسیده و قیمت نفت سقوط کرده بود. تمرکز این حمله‌ها بر کشتی‌های حامل نفت بود و دزدان دریایی ترجیح می‌دادند به جای دزدیدن خود کشتی، پول نقد خدمه و تجهیزات فنی با ارزش را به سرقت ببرند. آن‌ها این تجهیزات را در بازار سیاه به فروش می‌رسانند. این حمله‌ها در فصل تابستان هم افزایش یافت و باعث شد دولت آمریکا هشدار امنیتی اعلام کند.

 در آن سمت کره زمین، به نظر می‌رسد خلیج گینه در غرب ساحل آفریقا خطرناک‌ترین جای جهان از نظر دزدی دریایی باشد. مسأله مهم در مورد دزدی دریایی در این منطقه این است که اکثر سرقت‌ها خارج از مرز‌های ساحلی کشور‌ها صورت می‌گیرد. دزدان دریایی خلیج گینه خشن‌ترین دزدان دریایی هستند و تاکتیک متفاوتی دارند، آن‌ها بجای دزدیدن کشتی‌ها انسان‌ها را می‌دزدند و برای آزادیشان تقاضای پول می‌کنند. برای مثال از ماه ژانویه، ۷۷ ملوان در این منطقه گروگان گرفته شده‌اند. در ماه آوریل، دزدان دریایی به یک منبع شناور ذخیره نفت با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه در روز درساحل نیجریه حمله کردند، ۹ خدمۀ کشتی را گروگان گرفتند، ولی به ذخایر نفتی دست نزدند.

 منطقه آسیا هم منطقه مهم دیگری از نظر دزدی دریایی است. بیشتر دزدی‌ها در این منطقه در دریای چین جنوبی تا سواحل اندونزی، ویتنام، هند، فیلیپین و بنگلادش صورت می‌گیرد./ تسنیم
ارسال نظرات
آخرین اخبار