۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴

کشتی‌های کانتینری پیشرو در نصب اسکرابر

نصب اسکرابر و توجیه اقتصادی استفاده از این فنّاوری یکی از داغ‌ترین مباحث در صنعت حمل و نقل دریایی بود که مقدمۀ ارائه مقررات جهانی استفاده از سوخت کم‌سولفور توسط سازمان بین‌المللی دریانوردی در اول ژانویه ۲۰۲۰ شد.
کد خبر: ۸۷۴۴۵
کشتی‌های کانتینری پیشرو در نصب اسکرابر
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، طبق گزارش جدیدی از بیمکو  (اتحادیه دریایی کشتی داران، چارتر کنندگان، دلالان کشتی و کارگزاران)، صنعت حمل و نقل کانتینری از اواسط سال جاری میلادی تبدیل به مجهزترین بخش صنعت حمل و نقل به اسکرابر شد که از ناوگان تانکری نفت خام هم پیشی گرفت. طبق اعلام بیمکو، کشتی‌های کانتینری با ظرفیت باربری جمعاً ۵.۳ میلیون TEU اکنون به سیستم تمیز کردن گاز‌های خروجی (اسکرابر) مجهز شده‌اند تا اکسید سولفور (SOx) را از گاز‌های خروجی حذف کنند.

بیمکو تعداد اسکرابر‌های نصب شده را بر اساس بخش‌ها، شامل تأسیسات در حال نصب و کشتی‌های نو، به شرح زیر اعلام می‌کند: 

۳۲ درصد از کشتی‌های کانتینری با ظرفیت جمعاً ۸ میلیون TEU؛

۳۱ درصد از تانکر‌های نفت خام با ظرفیت ۱۴۱ میلیون DWT؛

 یک چهارم از ظرفیت فله خشک با ظرفیت ۲۲۶ میلیون DWT.

پترسند، تحلیلگر ارشد بیمکو می‌گوید: "به منظور کاهش انتشار اکسید سولفور، صاحبان کشتی‌هایی که توانایی خرید اسکرابر را دارند، این کار را تا حد قابل توجهی برای کشتی‌های عمدتاً پرمصرف انجام داده اند. "

در حال حاضر ۱۳ درصد از انواع کشتی‌های حمل بارِ تجاری مجهز به اسکرابر هستند. کشتی‌های بزرگتر، کشتی‌های عظیم الجثه و کیپ سایز‌ها که طبیعتاً مصرف سوخت بیشتری دارند، نسبت به کشتی‌های کوچکتر افرامکس، هندی‌مکس/هندی سایز و کشتی‌های فیدری تجاری سریع‌تر به تکنولوژی اسکرابر مجهز می‌شوند.

تقریباً ۳۰ درصد از کشتی‌های عظیم‌الجثه و کیپ سایز در حال حاضر دارای اسکرابر هستند و تا پایان سال ۲۰۲۰، طبق تخمین بیمکو این مقدار  پنج درصد دیگر نیز افزایش خواهد یافت. برای کشتی‌های پست پانامکس (۱۵ هزار TEU به بالا) در حال حاضر از ۴۰ درصد فراتر رفته و احتمالاً تا پایان سال جاری به ۵۰ درصد خواهد رسید.

به گزارش بیمکو، صاحبان کشتی همچنان نصب اسکرابر بر روی کشتی‌های خود را ادامه می‌دهند و نیمی از کشتی‌های کانتینری نو با ظرفیت جمعاً  ۱.۲ میلیون TEU، با اسکرابر تحویل داده می‌شوند.

استفاده از اسکرابر برای رعایت مقررات سوخت کم سولفور به شدت مورد بحث قرار گرفته است. اما حتی با وجود پایین آمدن قیمت سوخت بانکر در بین سوخت‌های سولفور بالا و سولفور بسیار پایین در بازار فعلی، به راحتی می‌توان گفت که این سرمایه گذاری‌ها از نظر اقتصادی معتبر هستند. " بحث مالی این موضوع در خصوص کاهش فاصله بین قیمت سوخت‌های کم سولفور و با سولفوربالا در بازار است.

طبق مقررات جدید، کشتی‌های بدون اسکرابر باید از سوخت کم‌سولفور استفاده کنند. از اول ژانویه سال ۲۰۲۰، صنعت جهانی پالایشگاهی برای سوخت بخش حمل و نقل دریایی به طور عمده سوخت کم سولفور و با تقطیر گرانتر و گازوییل دریایی تأمین کرده است. به عنوان مثال در شش ماه اول سال ۲۰۲۰، کل فروش سوخت سنگاپور ۱۸ درصد برای سوخت با سولفور بالا، ۷۱ درصد برای سوخت کم سولفور و ۱۱ درصد برای گازوییل دریایی بود.

بحث در مورد اقتصاد سنجی استفاده از اسکرابر تقریبا تمام شده، زیرا امسال تمرکز بر کووید ۱۹ و تأثیر آن بر تجارت است. صرفه جویی در هزینه برای همه ضروری است، اما با وجود سهم قابل توجهی از ناوگان حمل مجهز به اسکرابر، هنوز بخش بزرگتری از ناوگان حمل، بدون آن به کار خود ادامه می‌دهد.

مترجم: سیما جامعی - کارشاس ارشد حمل و نقل دریایی

منبع: www.maritime-executive.com
ارسال نظرات
آخرین اخبار