۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷

یک هفته با بورس تهران: قرمز پوشی تابلو‌های سهام

هفته‌ای که گذشت بازار دستخوش خبر‌های منفی بود که همه پیش‌بینی‌ها را بر هم زد. خبر منتفی شدن عرضه صندوق دارا دوم که دومین ETF دولتی است که قرار بود با سهام پالایشی‌ها در بورس عرضه شود، باعث شد تا بازار شاهد ریزش سنگینی باشد.
کد خبر: ۸۷۴۱۵
یک هفته با بورس تهران: قرمز پوشی تابلو‌های سهام
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، هرچند این خبر بعد از مدتی تایید و تکذیب نهایتاً، تکذیب و مقرر شد صندوق دارا دوم در اسرع وقت وارد بازار شود، اما این آشفتگی خبری در کنار اُفت نرخ دلار در بازار آزاد بهانه‌ای بود تا بازار تن به اصلاح دهد. به این ترتیب در معاملات هفته گذشته شاهد فشار فروش و ریزش قیمت‌ها بودیم.

آمار معاملات
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه هفتۀ گذشته از کانال دو میلیون واحد عقب‌نشینی کرد و به عدد یک میلیون و ۹۷۵ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته ما قبل بیش از سه درصد اُفت را تجربه کرد.

شاخص بورس در معاملات هفتۀ جاری ۵۹ هزار واحد کاهش داشت.

در چهار روز معاملاتی هفتۀ گذشته نماد‌های گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت بندرعباس در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت مخابرات، استخراج ذغال سنگ، لاستیک و پلاستیک، وسایل ارتباطی، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، حمل‌و‌نقل انبارداری و ارتباطات، بیمه و بازنشستگی، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، سایر واسطه‌گری‌های مالی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، ماشین آلات و تجهیزات با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

در مقابل فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، فنی و مهندسی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، صنایع غذایی به جز قند و شکر، سایر حمل و نقل، کاشی و سرامیک، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، خرده فروشی، فرآورده‌های نفتی، منسوجات، سیمان، آهک و گچ، استخراج کانه‌های فلزی، سرمایه‌گذاری‌ها، چند رشته‌ای صنعتی، شیمیایی و کانی غیرفلزی از جمله نماد‌هایی بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.

پیش بینی هفته جاری
کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه طی هفته‌های گذشته بسیاری از نماد‌های بازار ریزش‌های سنگینی داشتند و به نقاط حمایتی خوبی رسیدند احتمالاً بازار از میانۀ هفته جاری شرایط بهتری را تجربه کند.

به نظر می‌رسد با توجه به خبر نهایی شدن عرضه صندوق دارا دوم، تثبیت نرخ ارز در محدوده‌های ۲۲ هزار تومان و عدم انتشار خبر منفی خاصی در بازار، ظرف امروز یا فردا فشار فروش کاهش یافته و بازار بتواند در روندی متعادل قرار بگیرد.

در این میان از پایان این هفته شاهد انتشار گزارش‌های دوره‌ای مرداد ماه شرکت‌ها خواهیم بود که پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش نرخ دلار نیمایی و همچنین رشد قیمت‌ها در بورس کالا، گزارش‌های نسبتاً خوبی را شاهد باشیم که در روند بازار برای شهریور ماه اثرگذار باشد.

عملکرد حمل و نقلی‌ها در هفتۀ گذشته
نماد‌های گروه حمل و نقل نیز مثل سایر صنایع و گروه‌های بازار هفته‌ای سخت و با فشار فروش را تجربه کردند. به این ترتیب که از ۱۵ نماد این گروه که تا‌بلو‌های بازار بورس و فرابورس حاضر هستند فقط چهار نماد رشد قیمت سهام را تجربه کردند.

بر اساس شرایط اصلاحی هفتۀ گذشته بازار سهام، بازدهی این صنعت هم طی معاملات دوره مورد بررسی منفی بود و بیش از چهار درصد از ارزش بازاری این صنعت کاهش یافت.

اما با وجود شرایط سخت بازار طی هفته گذشته شاهد رشد قیمت نزدیک به ۱۲ درصدی سهام تایدواتر خاورمیانه بودیم و این نماد در صدر جدول بیشترین درصد بازدهی گروه قرار گرفت. کشتیرانی آریا با رشد قیمت پنج درصدی در سهام و کشتیرانی ایران با رشد قیمت چهار درصدی، دو نماد دیگری بودند که بیشترین رشد قیمت سهام را ثبت کردند. جزئیات عملکرد صنعت حمل و نقل را در جدول زیر مطالعه کنید.
 
یک هفته با بورس تهران: قرمز پوشی تابلو‌های سهام
ارسال نظرات
آخرین اخبار