۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

بازار کانتینری در دو کفه ترازو

به گفته آلفالاینر، بازار نرخ‌های کرایۀ حمل کانتینری در نیمه نخست ۲۰۲۰، دو شیب صعودی و نزولی را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۸۷۳۹۲
بازار کانتینری در دو کفه ترازو
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، آلفالاینر با اشاره به اینکه نرخ‌های کرایۀ حمل کانتینری در نیمۀ نخست ۲۰۲۰ دو کفۀ ترازو را به نمایش گذاشتند، نوشت: علی‌رغم دوباره برقرار شدن سفر‌های کنسل شده از سوی خطوط و حتی پیوستن تناژ جدید به ناوگان جهانی که به معنای افزایش ظرفیت عرضه است، اما نرخ‌های کرایۀ حمل فوری کانتینری در مسیر تجاری چین شمالی به ساحل غربی آمریکا رشد ۲۵ درصدی را در ماه جاری (آگوست ۲۰۲۰) نسبت به ابتدای سال به ثبت رساندند.
شایان ذکراست: نرخ کرایۀ حمل در مسیر مذکور با رسیدن به ۳۱۶۷ دلار در هفتۀ گذشته برای نخستین بار در سال۲۰۲۰ پا را فراتر از ۳۰۰۰ دلار گذاشت.

درحالی‌که خطوط کشتیرانی چندین سفر را پس از شیوع ویروس کووید ۱۹ کنسل کردند، اما اکثر سفر‌ها دوباره برقرار شده‌اند. در این میان ائتلاف THE تقریباً تمامی سفر‌های کنسل شدۀ خود را دوباره به راه انداخته است. افزون بر این پنج خط سرویس‌دهی جدید از ماه می‌ به این طرف ازسر گرفته شده‌اند.

این گزارش ادامه داد: اگرچه بازار چارتری کانتینری فعال و سرزنده مشاهده می‌شود، اما به طور کلی حجم تجارت در ماه جاری نسبت به ماه‌های می ‌و ژوئن پایین است. البته از این نکته نیز نباید غافل ماند که بازار چارتری در سه بخش کشتی‌های بزرگ، متوسط و سایز کوچک به طور متفاوت ظاهر شده است، به طوری‌که به دنبال افزایش تقاضا نرخ‌های چارتری دربخش کشتی‌های سایز بزرگ (سه هزار TEU و بالاتر) شیب صعودی را می‌پیمایند، در بخش کشتی‌های سایز متوسط (۱۵۰۰ الی ۲۹۰۰ TEU) عمدتاً روند نزولی را طی می‌کنند و بهبود کمی را نشان می‌دهند.
اما بازارچارتری کشتی‌های سایز کوچک با ظرفیت زیر ۱۵۰۰ TEU تنها رو به نزول حرکت می‌کند. همانطورکه به نظر می‌رسد، بازار چارتری به سمت تناژ‌های بزرگ تمایل بیشتری از خود نشان می‌دهد.

لازم به ذکراست: ظرفیت ناوگان کشتی‌های کانتینربر بیکار و غیرفعال همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، به طوری‌که این ناوگان در اواخر ماه گذشته (جولای ۲۰۲۰) به تعداد ۲۶۴ فروند با مجموع ظرفیت ۱,۲۰۰,۶۷۳ TEU تقلیل پیدا کرد که سهم ۵.۱ درصدی از کل ظرفیت کانتینری را تشکیل می‌دهد.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        
ارسال نظرات
آخرین اخبار