۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

تدابیر پیشگیرانه عراق و مصر برای جلوگیری از انفجارهای مشابه بندر بیروت

دولت‌های عراق و مصر در پی وقوع انفجار مرگ‌بار اخیر در بیروت، تدابیری پیشگیرانه در قبال مواد خطرناک انبار شده در بنادر و گذرگاه‌ها و فرودگاه‌ها اتخاذ کردند.
کد خبر: ۸۷۳۷۲

تدابیر پیشگیرانه عراق و مصر برای جلوگیری از انفجارهای مشابه بندر بیروت

به گزارش مانا، تنها چند روز پس از انفجار مرگ‌بار سه‌شنبه پیش (۴ آگوست) در بندر بیروت که تاکنون ۱۵۸ کشته و بیش از شش هزار زخمی و صدها مفقود برجای گذاشته، دولت‌های عراق و مصر تدابیری پیشگیرانه برای جلوگیری از هرگونه اتفاق مشابه بیروت در بنادر و گذرگاه‌ها و فرودگاه‌ها اتخاذ کردند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، هیئت گذرگاه‌های مرزی در عراق، دیروز (یک شنبه - نُهم آگوست) از انتقال امن مواد خطرناک از فرودگاه‌ بین‌المللی بغداد و به طور مشخص از بخش باربری هوایی در این فرودگاه به انبارهای اداره مهندسی نظامی کشور خبر داد.

در بیانیه این هیئت بدون اشاره به جزئیات بیشتر آمده است که به دستور «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، اداره مهندسی نظامی عراق وابسته به وزارت دفاع این مواد خطرناک را انتقال داده‌اند.

بنا‌بر این گزارش، الکاظمی دستور تشکیل یک کمیته فوری برای شناسایی مواد بسیار خطرناک در کلیه گذرگاه‌های مرزی و اتخاذ تصمیمات و تدابیر لازم برای دور کردن این مواد از کلیه مناطق مسکونی را صادر کرده است.

در همین راستا، وزارت هوانوردی و هواپیمایی مصر نیز طی بیانیه‌ای از تشکیل یک کمیته در سطوح عالی برای تفتیش و بررسی کلیه محموله‌ها و انبارها و اماکن نگهداری کالاها و انبارداری‌های بندر القاهره و کلیه فرودگاه‌های کشور خبر داد.

بر اساس این بیانیه، مأموریت این کمیته اتخاذ تدابیر پیشگیرانۀ لازم در قبال مواد خطرناک برای آزاد کردن هرچه سریع‌تر آنها یا انتقالشان به انبارهای ایمن در خارج از بنادر هوایی و مناطق مسکونی  است. این امر با هدف مهار خطر پیش از وقوع آن صورت می‌گیرد.

این تدابیر عراقی و مصری تنها چند روز پس از انفجار مرگ‌بار سه‌شنبه پیش در بندر بیروت اتخاذ می‌‌شود که در تحقیقات اولیه دلیل آن، انفجار، ۲۷۵۰ تُن ماده نیترات آمونیوم توقیف و انباره شده در این بندر از سال ۲۰۱۴ اعلام شده است./ فارس

ارسال نظرات
آخرین اخبار