۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰

یک هفته؛ یک نگاه: رکوردزنی در قلۀ دو میلیون

شاخص بورس طی هفتۀ گذشته با فتح کانال دو میلیون واحدی توانست رکورد جدیدی را به ثبت برساند.
کد خبر: ۸۷۳۶۸
یک هفته؛ یک نگاه: رکوردزنی در قلۀ دو میلیون
 
به گزارش مانا، بازار سهام هفتۀ گذشته را با فتح قلۀ دو میلیونی به پایان رساند. بازار هفتۀ گذشته رفت و برگشت‌هایی را به همراه داشت، اما سرانجام در آخرین روز کاری هفته، بازار در شرایطی آرام و امیدوار، اصلاح را پشت سر گذاشت و توانست با ثبت متغیر اصلی بازار سرمایه در کانال دو میلیون واحدی و بازدهی نزدیک به هفت درصدی، دومین هفته مرداد ماه را به پایان برساند.
در پایان هفتۀ گذشته رئیس جمهور خبر از یک گشایش خاص و خبر خوب اقتصادی داد که می‌تواند بازار را در هفتۀ جاری تحت تأثیر قرار دهد.
در بازار‌های موازی نیز طی آخرین روز هفتۀ گذشته، سکه و دلار رشد قیمت را تجربه کردند. روز پنج‌شنبه، سکۀ تمام بهار آزادی ۲۰۰ هزار تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. دلار نیز در این روز ۱۰ تومان افزایش را به ثبت رساند و روی عدد ۲۳ هزار و ۵۹۰ تومان قرار گرفت. افزایش روز پنج‌شنبه موجب شد که بازدهی سکه به ۱.۸ درصد و دلار به ۰.۶ درصد برسد. به‌رغم این روند افزایشی، با بسته شدن بازار، سکه و دلار به یکباره در معاملات پشت خطی در مسیر نزولی قرار گرفتند و حتی برخی فعالان خبر از سقوط آن‌ها به کانال‌های پایین‌تر دادند. به گفتۀ یکی از بازیگران با تجربۀ بازار، دلار در معاملات پشت خطی زیر کانال ۲۳ هزار تومان معامله می‌شد و سکه نیز به زیر کانال ۱۱ میلیون تومانی رفته بود.
آمار معاملات هفته
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۱۵ مرداد) به عدد دو میلیون و ۳۴ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفتۀ گذشته حدود شش درصد رشد را تجربه کرد.
شاخص بورس در معاملات هفتۀ گذشته ۱۳۰ هزار واحد افزایش داشت و با ثبت رکوردی جدید در کانال دو میلیون واحد قرار گرفت.
در پنج روز معاملاتی این هفتۀ بورس نماد‌های بانک ملت، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت بندرعباس در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
در هفته‌ای که گذشت گروه وسایل ارتباطی، چند رشته‌ای صنعتی، محصولات فلزی، هتل و رستوران، عمده فروشی، محصولات کامپیوتری با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
در مقابل خرده فروشی، فرآورده‌های نفتی، کاشی و سرامیک، فنی و مهندسی، سایر حمل و نقل و استخراج سایر معادن از جمله نماد‌هایی بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.
نگاه کارشناسان 
کارشناسان معتقدند بازار طی هفته جاری روندی مثبت با تکیه بر نماد‌ها و گروه‌های بزرگ خواهد داشت.
به نظر می‌رسد بعد از استراحت دو هفتۀ اخیر، بازار طی هفتۀ جاری رالی صعودی جدیدی را آغاز و خود را در سطح جدید دو میلیون واحدی تثبیت کند.
همچنین بازار این هفته در انتظار خبر خوب اقتصادی رئیس جمهور است، البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که خبر‌ها در خصوص اوراق سلف نفتی است که البته اثری در روند بازار نخواهد داشت.
حملی و نقلی‌ها در یک نگاه
گروه حمل و نقل طی هفته‌ای که گذشت با بازدهی نزدیک به دو درصدی به کار خود پایان داد.
بررسی ۱۵ نماد حاضر در این گروه نشان می‌دهد که طی مدت مورد بررسی هشت نماد با افزایش قیمت سهام و هفت نماد با کاهش قیمت همراه بودند.
به این ترتیب سهام ریل سیر کوثر با نماد حسیر طی پنج روز معاملاتی هفتۀ گذشته شاهد رشد بیش از ۱۶ درصدی قیمت سهام بود و در صدر جدول قرار گرفت.
رتبۀ دوم نیز به کشتیرانی دریای خزر با نماد حخزر رسید که رشد ۹ درصدی قیمت سهام را داشت.
حاریا نیز با بازدهی هشت درصدی در رتبه سوم قرار گرفت. سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز با بازدهی هفت درصدی قیمت سهام چهارمین نماد پربازده بازار در گروه حمل و نقلی بود.
یک هفته؛ یک نگاه: رکوردزنی در قلۀ دو میلیون

ارسال نظرات
آخرین اخبار