۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵

افزایش امیدواری‌ها به بازار فله خشک

افزایش امیدواری‌ها به بازار فله خشک
شیب صعودی تقاضا برای صادرات ذغال سنگ به چین، فرصت‌های جذب کشتی های فله‌بر را افزایش و نویدبخش آینده خوبی برای بازار فله خشک است.
کد خبر: ۸۷۳۶۲
به گزارش گروه بین الملل مانا drewry نوشت: از آنجاییکه موجودی پایین ذغال سنگ داخلی، تجار چینی را به سمت افزایش واردات ذغال‌سنگ ترغیب می‌کند، چشم‌انداز جذب فله‌بر‌های حامل این محصول مثبت‌تر و در نتیجه خوش‌بینی‌ها نسبت به بازار فله خشک بیشتر می‌شود. همچنین سیل اخیر در چین جلوی فعالیت معدن ذغال سنگ را گرفته که این مسئله بازار داخلی ذغال سنگ را تحت تاثیر خود قرار داده است. افزون بر این، همانطور که روند فعالیت اقتصادی این کشور شروع به بهبود کرده است، مصرف الکتریسته افزایش می‌یابد بنابراین تقاضای ذغال‌سنگ و در نتیجه فرصت جذب فله‌بر‌های حامل، شیب صعودی را طی خواهد کرد.

این گزارش ادامه داد: افزایش صادرات سنگ‌آهن از هند به چین فرصت جذب بیشتری را برای فله‌بر‌های پاناماکس و سوپراماکس فراهم خواهد کرد. از یک سو اوج‌گیری قیمت‌های سنگ‌آهن به دلیل اختلالات عرضه از برزیل و از طرف دیگر افزایش همزمان تقاضا برای سنگ‌آهن در چین، تجار هندی را تشویق کرده است تا صادرات بیشتری از سنگ‌آهن را به صورت نقدی انجام دهند. طی پنج ماه نخست ۲۰۲۰، تجارت سنگ‌آهن در مسیر هند- چین تقریباً هشت میلیون تُن بیشتر از مدت مشابه ۲۰۱۹ بوده است.

اما با این وجود، به دنبال تقاضای ضعیف برای ذغال‌سنگ کک نشو و در نتیجه اُفت تقاضا برای بکارگیری فله‌بر‌ها در مسیر کلمبیا-ARA، فرصت‌های جذب فله‌بر‌های کیپ سایز/ حمل کنندۀ غول‌پیکر سنگ‌آهن VLOC در حوزۀ آتلانتیک پایین خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود فعالیت اقتصادی در اروپا با سرعت تدریجی بهبود پیدا کند، از این رو احتمال نمی‌رود که مصرف الکتریسیته و ذغال‌سنگ در این منطقه طی دو ماه آینده افزایش پیدا کند؛ بنابراین واردات ذغال‌سنگ به اروپا به روند نزولی خود در ماه‌های آتی کماکان ادامه خواهد داد.

در بخش عرضه، تراکم شدید بندری در بنادر چین در دسترس بودن شناور‌ها را برای مدتی محدود می‌سازد که این امر دست مالکان را باز و به بهبود نرخ‌های چارتری طی سه ماهه سوم ۲۰۲۰ کمک خواهد کرد. اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که اپیدمی کرونا سبب قرنطینه و کمبود نیروی کار در بنادر تخلیۀ بار در چین شده است که فعالیت بندری را متوقف و در نتیجه باعث تراکم بندری گردیده است. اما به تدریج این تراکم از بین می‌رود وعرضه بیشتر می‌شود، از این رو نرخ‌های کرایۀ حمل در سه ماهه چهارم سال ریزش خواهند کرد. در ضمن به دنبال تحویل بالای شناور، گسترش ظرفیت ناوگان در ماه‌های باقی‌مانده ۲۰۲۰ ادامه می‌یابد. از ابتدای سال تاکنون ۳۱ میلیون DWT ظرفیت تحویل داده شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار