۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

کاهش ۵۰ درصدی سفارش ساخت کشتی در دوران کرونا

سفارش ساخت کشتی‌های فله خشک، کانتینری و نفت‌کش‌ها به طور متوسط با کاهش ۵۰ درصدی به پایین‌ترین رقم در ۱۷ سال اخیر رسید.
کد خبر: ۸۷۳۵۹
کاهش ۵۰ درصدی سفارش ساخت کشتی در دوران کرونا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، در پی شیوع بیماری کرونا از ابتدای سال جاری میلادی سفارش ساخت کشتی در بخش فله ۶۵ درصد، در بخش کانتینر ۳۷ درصد و تانکر‌های نفتی ۴۱.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش کاهش این حجم از سفارش کشتی از سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تا کنون بی‌سابقه بوده است. این تأثیر شگفت‌آور ویروس کرونا علاوه بر اینکه بر سفارش  ساخت کشتی بر حمل بار انواع کشتی‌های تجاری نیز تأثیر قابل توجهی داشته است.

در این زمینه "Peter Sand" تحلیلگر ارشد BIMCO می‌گوید بیماری کووید ۱۹ فعالیت پیمانکاران صنعت ساخت‌کشتی و همچنین سرمایه‌گذاران آن را به شدت تحت تأثیر قرار داده به گونه‌ای که در حال حاضر اشتیاقی برای ساخت کشتی‌های جدید ندارند.

به گفته وی صنعت حمل و نقلِ نفت‌کش‌ها نیز از کاهش سفارش ساخت در امان نماندند به گونه‌ای که پایین آمدن سفارش این کشتی‌ها در دو دهۀ گذشته کم‌سابقه بوده است.

به گفتۀ این تحلیلگر کاهش اشتها برای سفارش کشتی‌های جدید در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از دارندگان کشتی نیز حاضرند از  شر کشتی‌های خود خلاص شوند، زیرا سفارش حمل بار چندانی به آن‌ها صورت نمی‌گیرد و می‌توان گفت که صنعت کشتیرانی در سراسر جهان دچار نوعی  رکود بی‌سابقه  شده و می‌توان گفت: قفل شده است. از سوی دیگر داوطلبان اعزام کشتی‌های فله برای اسکراپ نیز افزایش ۸۰ درصدی و کانتینر‌ها افزایش ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد.

"Peter Sand" در پایان گفت: اگرچه  اوراق تانکر‌ها به اندازۀ کشتی‌های کانتینر و فله نبود، اما از ابتدای سال تا کنون هشت تانکر به ظرفیت ۵۰۰ هزار تُن برای اسکراپ اعزام شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار