۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱

رونق گردشگری در سواحل دریاچه ارومیه با وجود کرونا/ احیای دریاچه ارومیه، گردشگری را جان داده است

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  استان آذربایجان‌غربی از رونق گردشگری و حضور گردشگران در نقاط مختلف ساحل دریاچه ارومیه در این استان با وجود شیوع کرونا خبر داد.
کد خبر: ۸۷۳۴۷
رونق گردشگری در سواحل دریاچه ارومیه با وجود کرونا/ احیای دریاچه ارومیه، گردشگری را جان داده است
 
جلیل جباری در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اهمیت احیای دریاچه ارومیه در جان گرفتن دوباره گردشگری آذربایجان غربی، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار اخذ شده، آب دریاچه ارومیه هم اکنون به چهار و نیم میلیارد متر مکعب رسیده به گونه‌ای که سواحل محدوده استان آذربایجان غربی کاملاً پرآب شده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی، خاطرنشان ساخت: هم اکنون شاهد حضور تعداد زیادی گردشگر در نقاط مختلف ساحل دریاچه ارومیه و رونق گردشگری با وجود شیوع کرونا هستیم.

وی بیان داشت: حضور گستردۀ گردشگران در سواحل دریاچه ارومیه در حالی است که مراکز تفریحی و گردشگری مستقر در سواحل دریاچه هم اکنون به دلیل شیوع کرونا تعطیل هستند.

به گفته وی، مجتمع‌های باری، کاظم داشی، چی چست، قالقاچی و گورچین قلعه از جمله مجتمع‌های تفریحی ساحلی دریاچه محسوب می‌شوند که هم اکنون به دلیل شیوع کرونا ارائه هر گونه خدمات تفریحی، پذیرایی و اقامتی از سوی آن‌ها ممنوع است.

این مقام مسئول در استان آذربایجان غربی تاکید کرد: گردشگران می‌توانند پس از رفع مشکلات ناشی از کرونا و برگشت سلامت کشور به حالت قبل از انواع امکانات تفریحی، اقامتی و پذیرایی مجتمع‌های گردشگری ساحل دریاچه ارومیه بهره‌مند شوند.

تبدیل دریاچه ارومیه به قطب گردشگری سلامت

وی در ادامه گفته‌های خود اذعان داشت: دریاچه ارومیه به دلیل وجود امکان لجن‌درمانی و املاح موجود در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند به قطب گردشگری سلامت در شمال‌غرب کشور تبدیل شود.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  استان آذربایجان‌غربی، تاکید کرد: نمک دریاچه ارومیه فرصتی است برای سرمایه‌گذاران جهت راه‌اندازی واحد‌های فرآوری و اشتغال زایی جوانان منطقه و ارزآوری برای کشور و ساخت کارخانه فرآوری نمک دریاچه ارومیه که یک محصول طبیعی است.

به گفته جباری، لجن دریاچه ارومیه با داشتن املاح فراوان معدنی به ویژه کلرور، سولفات و ترکیبات آهن و ید و مقدار مناسبی نمک و قدرت جذب حرارت زیاد و مواد آلی متعدد و میزان رادیواکتویته متناسب یکی از مرغوبترین لجن‌های طبی به شمار می‌آید که منافع طبی و اثرات شفابخشی فراوانی دارد.

وی با اشاره به اینکه از زمان‌های قدیم دریاچه ارومیه مورد توجه بیماران امراض مختلف و اطبا بوده و پزشکان استفاده از آب دریاچه به خصوص گِل آن را به بعضی از بیماران توصیه می‌کنند، بیان داشت: انتقال لجن دریاچه از طرف برخی کشور‌های خارجی جهت تهیه و ساخت کرم‌های آرایشی و نوعی پماد برای استفاده در درمان امراض جلدی در سال‌های گذشته رایج بوده است.

این مقام مسئول در استان آذربایجان غربی در ادامه اذعان داشت: در راستای تقویت زمینه گردشگری در دریاچه ارومیه با هدف بهره‌گیری از نمک و گِل دریاچه ارومیه اقدامات مؤثری صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به تهیه تیزر معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در سواحل دریاچه ارومیه و پخش آن از صدا و سیما و تعیین و معرفی مصادیقی مانند گِل‌درمانی، بومگردی و حمایت از سرمایه‌گذاری و اعطای تسهیلات برای متقاضیان اشاره کرد.

گفتنی است، پارک ملی دریاچه ارومیه شامل ۱۰۲ جزیرۀ بزرگ و کوچک که مهم‌ترین آن‌ها جزیرۀ کبودان یا قویون داغی به مساحت ۳۱۲۵ هکتار و زیستگاه قوچ و میش ارمنی و جزیرۀ اشک به مساحت ۲۵۷۰ هکتار زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی بوده و در سال ۱۳۵۲ در فهرست پارک‌های ملی ایران به ثبت رسیده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار