۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹

حل اختلاف محیط زیست و وزارت نیرو در انتقال آب خزر به فلات مرکزی

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: سازمان محیط زیست موفق شد که وزارت نیرو را نسبت به اعمال نظرات محیط زیست در رعایت عمق تخلیه و برداشت آب دریای خزر در عمق ۳۰ متر مجاب کند.
کد خبر: ۸۷۳۴۵
حل اختلاف محیط زیست و وزارت نیرو در انتقال آب خزر به فلات مرکزی
 
احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت فعلی پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، اظهار داشت: این پروژه مشمول ارزیابی سازمان محیط زیست قرار گرفته و به این منظور تاکنون جلسات بسیار زیادی جهت اجرایی شدن پروژه بزرگ انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی در سازمان حفاظت محیط زیست و با حضور سایر ارگان‌های مرتبط با این امر برگزار شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه به این منظور همچنین نقطه نظرات معاونت‌های مختلف اخذ شده است، افزود: در این راستا معاونت محیط زیست دریایی نیز در بحث مرتبط با این معاونت که به موضوع آب شیرین کن‌ها اختصاص دارد، نظرات کارشناسی خود را پس از انجام مطالعات کامل اعلام کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها در خصوص ایجاد آب شیرین‌کن‌ها در ساحل دریای خزر در دو مورد خاص نظرات کارشناسی خود را جهت انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی اعلام کرده است تا به این ترتیب پروژه مذکور کمترین خسارت محیط زیستی را به همراه داشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست، ادامه داد: بر این اساس آب شیرین‌کن‌ها باید در مکان‌هایی ایجاد شوند که محل تخلیه آب شور در عمق مناسبی از دریا صورت گیرد.

لاهیجان زاده با تاکید بر اهمیت محل برداشت آب از عمق مناسب، یادآور شد: معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها در ارائه نظرات کارشناسی خود تاکید داشته است که روش برداشت آب باید بر اساس روش‌های علمی و تکنولوژی روز دنیا صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بنابراین نحوه تخلیه توسط افشانک‌ها و روند تخلیه شورابه باید مدل مشخصی داشته باشد و از سوی دیگر عمق برداشت و عمق تخلیه نیز باید مدل سازی شود.

به گفته معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از محل‌های اختلاف سازمان محیط زیست با وزارت نیرو به عنوان مجری اصلی این پروژه طی یک سال اخیر بر سر میزان عمق تخلیه شورابه بوده است.

وی بیان داشت: سازمان محیط زیست عمق تخلیه بین ۳۰ تا ۴۰ متر و عمق برداشت آب بالای ۲۵ متر را مناسب اعلام کرده بود، اما وزارت نیرو روی عمق ۱۰ متر پافشاری داشت که در نهایت با برگزاری جلسات مختلف، سازمان محیط زیست موفق شد که وزارت نیرو را نسبت به اعمال نظرات محیط زیست در رعایت عمق تخلیه و برداشت در ۳۰ متر مجاب کند.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست عنوان کرد: مطالعات جامع و کامل کارشناسان معاونت محیط زیست دریایی در خصوص نصب آب شیرین کن‌ها با استفاده از تجارت نصب آب شیرین کن‌ها در سطح جهانی اخذ شده  است و وزارت نیرو در نهایت چاره‌ای جز پذیرش نظرات کارشناسان محیط زیست نداشت.

به گفته لاهیجان زاده، پروژه انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی هم اکنون مراحل مختلف اخذ مجوز را طی می‌کند و با توجه به هزینه بسیار بالایی که انجام آن نیازمند است در حال تدارک شروع پروژه قرار دارد.

وی در خصوص آسیب‌های زیست محیطی احتمالی به دریای خزر طی پروژه انتقال آب به فلات مرکزی، اذعان داشت: هیچ پروژه‌ای وجود ندارد که در نهایت آسیبی متوجه محیط زیست نکند، اما با مطالعات صورت گرفته توسط سازمان محیط زیست و قرار دادن آن‌ها به وزارت نیرو، امیدواریم در نهایت حداقل خسارت به محیط زیست دریای خزر وارد شود.

لازم به ذکر است، یکی از نگرانی‌های مطرح شده در خصوص انتقال آب خزر به سمنان، موضوع مصارف غیرشرب در این استان است. فعالان زیست محیطی نگران هستند که با انتقال آب به سمنان، صنایع سنگینی که نیاز مبرم و زیاد به آب دارند نیز در این استان شکل گیرند و آب منتقل شده به مصرف صنعتی و یا حتی کشاورزی برسد. در همین خصوص، اما رئیس سازمان محیط زیست نگرانی‌ها را با جمله «ما با هر نوع انتقال به خصوص از دریای شمال برای مسائل غیر کشاورزی با رعایت مسائل زیست محیطی موافق هستیم» پاسخ داده و گفته راه‌اندازی صنعت بسیار پرهزینه است، اما اگر رونق صنعت از طریق آب انتقالی، توجیه اقتصادی داشته باشد و با ضوابط زیست محیطی سازگار باشد؛ ایرادی ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در دفاع از طرح انتقال آب خزر به سمنان اعلام کرده است که سالانه بیش از ۳۰‌میلیارد متر مکعب تبخیر در دریای مازندران داریم؛ تبخیر بالای ۲۵۰ میلیارد مترمکعب، حالا ۱۰۰ میلیون از ۸۰ هزار میلیارد متر مکعب آب دریای مازندران عدد بسیار کوچکی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار