۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱

کووید ۱۹ معضل اشباع بازار حمل و نقل کانتینری را وخیم‌تر می‌کند

کووید ۱۹ مسأله افزایش ظرفیت در حمل و نقل کانتینری را تشدید کرده است، زیرا با وجود روند رو به رشد ناوگان جهانی، تقاضا در حال کاهش یافتن است.
کد خبر: ۸۷۳۳۲
کووید ۱۹ معضل اشباع بازار حمل و نقل کانتینری را وخیم‌تر می‌کند
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، با این حال مطمئناً خطوط حمل‌و‌نقل در حال بازنگری تأمین بودجه ناوگان جدید هستند، اما بعید است این امر برای رفع مشکل موجود کافی باشد. این موضوع توسط Drewry (موسسه مستقل مشاوره تحقیقات دریایی) در تاریخ ۱۴ جولای در یک وبینار با موضوع گزارش سه ماهه بازار کانتینری مطرح شد.

طبق اعلام Drewry، ظرفیت ناوگان فعلی به حدود بیست میلیون TEU می‌رسد. تحویل ناوگان جدید تحت تأثیر بیماری کووید ۱۹ بسیار کندتر از حد انتظار پیش می‌رود.

" سیمون هانی" مدیر ارشد تحقیقات کانتینری در  Drewry اعلام کرد که تقاضا برای کشتی‌های جدید شدیداً کاهش یافته است. یک نمونه درخشان از کاهش تقاضا مربوط به شرکت Hapag Lloyd است که سفارش جدید کشتی عظیم‌الجثه ۲۳ هزار TEU را به تعویق انداخته است.

از آنجا‌که بازار آسیا در ابتدای سال ۲۰۲۰ ضربۀ سنگینی از محدودیت‌های قرنطینۀ اعمال شده در بسیاری از کشور‌ها، اسکراپ کشتی‌ها نیز همانند تحویل کشتی‌های نو تحت تأثیر این جریان قرار گرفت. با این وجود، در سال ۲۰۲۰  شاهد رونمایی از بزرگترین کشتی جهان،  lgeciras HMM با ظرفیت ۲۴ هزار TEU بودیم.

 پیش‌بینی شده از ژوئن ۲۰۲۰ تحویل سالانه کشتی‌های جدید به ۷۰۰ هزار TEU برسد که ۶۵ درصد از آنچه که در تاریخ اول  ژانویه طبق پیش بینی Drewry اعلام  شده بود، است.

تقریباً ۴۰۰ هزار TEU که قرار بود در سال ۲۰۲۰ عرضه شود، به سال ۲۰۲۱ موکول می‌شود، و در کل در سال ۲۰۲۱ تنها ۸۱ درصد از تحویل‌های پیش‌بینی شده انجام خواهد شد.

 کل قرارداد‌های امضا شدۀ امسال برای کشتی‌های جدید، زیر ۲۰۰ هزار TEU است.  طبق اعلام  Drewry، انتظار نمی‌رود تا زمانی‌که تأثیر کووید ۱۹ برعرضه و تقاضا اصلاح شود و وضعیت مالی شرکت‌های حمل و نقل به ثبات برسد، شاهد سفارش‌های  بزرگی باشیم. با این حال، یک مورد که می‌تواند این روند را تحت تأثیر قرار دهد، سرمایه گذاری دولتی در شرکت‌های حمل و نقل است که نمونۀ بارز آن سرمایه‌گذاری ۵.۱ میلیارد یورویی دولت فرانسه در شرکت کشتیرانی CMA CGM است. در پایان لازم  به ذکر است که نرخ ناوگان بدون استفاده با افزایش سفر‌های خالی به دلیل بحران کووید ۱۹ افزایش یافته است. از اواخر ماه ژوئن، ناوگان بدون استفاده  به حدود ۱۰ درصد می‌رسد که مشابه پایان سال ۲۰۰۹ و به دنبال بحران مالی است، اما از نظر TEU بسیار بزرگتر است، زیرا  ناوگان از آن زمان بسیار رشد کرده است.
https://www.porttechnology.org :منبع
مترجم :سیما جامعی
ارسال نظرات
آخرین اخبار