۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

پذیرش بدون کنکور دانشجو در دانشگاه علوم دریایی خارگ

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ درباره محوریت جذب دانشجو در رشته‌های بدون‌آزمون گفت: با توجه به اینکه این واحد دانشگاهی از همان ابتدای تاسیس واحد تخصصی علوم دریایی بوده، درحال حاضر غالب رشته‌های این دانشگاه مرتبط با دریا و علوم دریایی است.
کد خبر: ۸۷۳۲۰
پذیرش بدون کنکور دانشجو در دانشگاه علوم دریایی خارگ
 
به گزارش مانا، حامد قائدی تصریح کرد: همچنین پرتقاضاترین رشته‌های این دانشگاه که حدود ۹۰ درصد ظرفیت کل دانشجویان این واحد را نیز شامل می‌شود، مرتبط با رشته مهندسی دریانوردی در مقطع کارشناسی و مدیریت دریا در کارشناسی‌ارشد است.

وی در توضیح بیشتر این مساله افزود: در کنار این دو رشته به فراخور نیاز‌های شرکت‌های صنعتی مستقر در جزیره در طول زمان رشته‌های مختلفی نظیر کارشناسی و کاردانی برق، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مهندسی نفت و همچنین کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مدیریت صنعتی نیز راه‌اندازی شده است.
قائدی درباره ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های بدون‌آزمون افزود: ظرفیت جذب دانشجو در این واحد دانشگاهی به‌ویژه در رشته‌های مدیریت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد با توجه به دارا بودن اساتید و امکانات حدود ۱۵۰ دانشجو در سال است که قطعاً مزیتی برای ما به شمار می‌رود.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ درخصوص امکانات این واحد دانشگاهی بیان داشت: بی‌رقیب بودن و سابقه طولانی در رشته‌های دریایی و موقعیت بسیار مناسب این واحد به عنوان دانشگاه در جوار صنعت، مزیت اصلی ما در این واحد دانشگاهی به شمار می‌رود، با این حال طبیعتاً مشکلات ساختاری و مالی اخیر دانشگاه‌ها از یک طرف و از طرف دیگر انباشته شدن مشکلات دو دهه قبل می‌تواند در این زمینه نواقصی را ایجاد کند.
وی با تاکید بر اینکه روی مهندسی دریانوردی و مدیریت دریا سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام داده‌ایم، اظهار داشت: متاسفانه با توجه به بافت جمعیتی جزیره خارگ و نیز بازار کار و جذاب بودن رشته جدید سعی شده تا ایجاد رشته‌های ناموجود، اما پرتقاضا در کشور را در این واحد دانشگاهی داشته باشیم و در همین راستا نسبت به ارائه پروپوزال و سرفصل‌های آموزشی یکی از این رشته‌ها اقدام شده، اما قطعاً تایید و پذیرش دانشجو در آن زمانبر خواهد بود.

 قائدی دربارۀ ارتباط طرح پایش و رشته‌های واحد خارگ گفت: موضع دانشگاه دریانوردی و مدیریت دریاست و تهیه نظام موضوعات مربوطه نیز به عهده واحد خارگ بوده که در سال گذشته انجام شد. همچنین با توجه به پیشوند «علوم دریایی» واحد خارگ از ظرفیت آمایش و پایش رشته‌های دانشگاهی استفاده شد تا رشته‌هایی که می‌تواند به استان و مجموعه دانشگاهی کمک کند را در میان واحد‌ها جابه‌جا کنیم و در تلاش هستیم تا رشته‌های مورد تقاضا در جزیره خارگ و کارکنان شرکت‌های نفتی را در این واحد دانشگاهی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ یادآور شود: متاسفانه در گذشته در بسیاری از موارد تخصصی دانشگاه به‌خصوص در بحث آموزش‌های جانبی و نیز دوره‌های کارورزی، فعالیت‌ها به صورت نامنظم دنبال می‌شد، به‌طوری که حتی مشخص نبود کدام دانشجویان درحال گذراندن دوره کارآموزی هستند و چه تعداد در انتظار برای گذراندن این دوره که در اولین اقدام این مهم به صورت متمرکز  درآمد و امروزه از طریق ایجاد یک سامانه ثبت‌نام و از طریق سایت انجام می‌شود.

 قائدی با بیان اینکه اگر مشکل کارورزی دانشجویان حل شود، اهرم بسیار مناسبی در افزایش کیفیت و کمیت دانشجویان ورودی این دانشگاه خواهد بود، تصریح کرد:  علاقه‌مندان به رشته دریانوردی حتماً این مساله را مدنظر قرار دهند که مراکز غیردانشگاهی آموزش دریانوردی مدرک معتبر دانشگاهی ارائه نمی‌کند و از سوی دیگر درحال حاضر در صنعت دریانوردی بین‌المللی کمتر کشوری از نیروی متخصص غیرآکادمیک استفاده می‌کند و تنها مدارک دانشگاهی مورد قبول است.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ درباره آینده صنعت دریانوردی افزود: آینده این صنعت کاملاً روشن است و به نظر می‌رسد می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب سازمان‌های ذی‌ربط به‌خصوص دولت و مجلس مشکلات فعلی در حوزه تاسیس فزاینده مراکز آموزشی آزاد که حاصل برنامه‌ریزی‌های نامناسب سالیان قبل بوده را حل کرد. البته بخشی از این مشکلات نیز ناشی از تحریم‌های صنعت دریانوردی کشور است.

وی گفت: تصور کنید در این شرایط تحریمی و دور زدن تحریم‌ها کدام نیروی متخصص خارجی حاضر به همکاری با شرکت‌های ایرانی بود که بتواند کاروان نفتکش‌های ایران را تا ونزوئلا راهبری کند؟ از این‌رو می‌توان گفت که قطعاً یکی از بهترین رشته‌های موجود در کشور چه از لحاظ بازار کار و چه میزان درآمد رشته مهندسی دریانوردی است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار