۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳

آغاز پروژه ۷ ساله احیای تالاب انزلی

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از آغاز پروژه هفت ساله احیای تالاب بین المللی انزلی بر اساس مصوبه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور خبر داد.
کد خبر: ۸۷۳۰۵
اختصاص ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان به پروژه احیای تالاب انزلی
 
احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس مصوبات آخرین جلسه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، طرح احیای تالاب انزلی در دستور کار قرار گرفت.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از اختصاص دو هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان برای احیای تالاب بین المللی انزلی در این جلسه خبر داد.

وی با اشاره به اینکه این اعتبارات طی مدت هفت سال به پروژۀ احیا و حفاظت از تالاب انزلی تخصیص خواهد یافت، تصریح کرد: این اعتبار در دو بخش مجزا یکی داخل تالاب به میزان ۲۳۴ میلیارد تومان و یکی در حوزه آبخیز تالاب به مقدار دو هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: بخشی از این اعتبارات توسط دستگاه‌های مختلف و بخشی دیگر نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور به صورت سالانه تخصیص خواهد یافت.

به گفته لاهیجان زاده، به منظور تدوین برنامه حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی انزلی از اطلاعات پروژه‌ای که طی سال‌های اخیر به منظور احیای تالاب انزلی توسط گروه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) انجام شده بود، استفاده شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط محیط زیست، خاطرنشان ساخت: این اطلاعات که آخرین بار در تابستان سال گذشته از سوی جایکا در اختیار معاونت محیط زیست دریایی قرار گرفته بود قبل از استفاده جهت تدوین طرح هفت ساله حفاظت و احیای تالاب بین المللی انزلی توسط این گروه به روز‌رسانی شد.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت رسوبات در محل اتصال ۱۱ رودخانه به تالاب بین المللی انزلی ازجمله طرح‌های مربوط به نجات انزلی است، بیان داشت: رسوبات در برخی رود‌ها به‌گونه‌ای است که با بارندگی در بالادست، آب نه‌ تن‌ها وارد تالاب نمی‌شود که باعث خسارت سیل به اراضی کشاورزی شده است.

لاهیجان زاده، اذعان داشت: براساس مصوبات سومین جلسه «ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور» پایش فیزیک و شیمی آب تالاب انزلی به منظور احیای این تالاب انجام خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از راه اندازی ۱۱ ایستگاه برای سنجش نوسانات تراز آب تالاب خبر داد و گفت: با خشک شدن اراضی، مردم با تغییر کاربری، اراضی تالابی را به‌عنوان مرتع استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده است با تکنیک‌های سنجش از دور، تغییرات کاربری نیز رصد شود، تصریح کرد: تعیین و تامین نیاز آبی تالاب انزلی هم باید پیش از آنکه سدی بر تالاب‌ها زده شود، انجام شود.

به گفته وی، تکمیل و به روزرسانی مطالعات و ایجاد داده‌های اکولوژیکی تالاب و حوضه آبریز انزلی هم از کار‌های جامانده‌ای است که در این مدت انجام خواهد شد.

لاهیجان زاده، احداث پاسگاه‌های محیط‌‌‌بانی جدید و افزایش محیط‌‌بان و تجهیز آن‌ها همراه با تعامل و مشارکت با مردم محلی را از دیگر برنامه‌های حفاظتی تالاب انزلی عنوان کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، با تاکید بر اینکه برنامه هفت ساله حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی انزلی تدوین و ابلاغ شده است، بیان داشت: امیدواریم طی سال‌های آینده شاهد اثرات چشمگیر اجرایی شدن این طرح در حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی انزلی باشیم.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار