۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

موج جدید آلودگی اقیانوس‌ها با رها کردن ماهانه ۱۹۴ میلیارد زباله کرونایی

کد خبر: ۸۷۲۸۵
موج جدید آلودگی اقیانوس‌ها با رها کردن ماهانه ۱۹۴ میلیارد زباله کرونایی
 
تا قبل از شیوع بیماری کووید۱۹ در بسیاری از نقاط  جهان به ویژه اقیانوس‌ها، دریا‌ها و سواحل، انباشت و دورانداختن زباله‌ها و پسماند‌های بهداشتی یکی از معضلات آلودگی زیست محیطی بود.

با گسترش جهانی کرونا وهمه‌گیر شدن این بیماری مرموز و کشنده در جوامع انسانی، الزام و استفاده از ماسک؛ انواع شیلد و دستکش‌های پلاستیکیِ تجزیه ناپذیر اینک متاسفانه شاهد افزایش تخریب و موج آلودگی اقیانوس‌ها، دریاها، رودخانه‌ها وسواحل در بخشی از نقاط دنیا مانند سواحل سوکوی هنگ کنگ، بسفر ترکیه، آزور فرانسه، لندن، بریتانیا و... هستیم.

بنابر آمار منتشر شده از یک مؤسسه بین‌المللی معتبر تحقیقاتی، که پس از همه‌گیری جهانی ویروس کرونا ارائه شده است متاسفانه ماهانه ۱۹۴میلیارد ماسک و دستکش پلاستیکی موجب امواج توفانی و سهمگین آلودگی در اقیانوس‌ها و محیط زیست دریایی شده که می‌تواند موجب نابودی زیستگاه‌های جانوران دریایی ومرگ ومیر انواع آبزیان وحتی نهنگ‌ها وکوسه‌ها شود.

رها کردن زباله‌های بهداشتی و پزشکی استفاده شده ودور انداختن ماسک و دستکش پلاستیکی رفتار غیرمسئولانۀ انسان‌ها پس از شیوع کروناست که در آینده‌ای نه چندان دور و به سرعت موجب تخریب وآلودگی هر‌چه  بیشتر زیست‌بوم بشر به ویژه منابع آبی، سواحل و نابودی محیط زیست دریایی‌ خواهد شد. آژیر قرمز این خسارت‌ها و تهدید سلامتی زیست بوم انسانی و جانوری هم‌اینک به صدا در‌آمده است.

در این میان وظیفه کاوشگران سواحل چیست؟ دانشمندان، محققین، پژوهشگران و دوستداران این عرصه باید امروز همتی سترگ را به منصۀ ظهور برسانند.

دور انداختن و رها‌ کردن غیر‌مسئولانه ماهانه ۱۲۹میلیارد ماسک و۶۵ میلیارد دستکش پلاستیکی که در مجموع هر ۳۰ روز ۱۹۴میلیارد زباله بهداشتی و پزشکی در سواحل و اقیانوس‌ها را شامل می‌شود در یک حرکت رفت و برگشت یعنی از ساحل‌ به اقیانوس‌ و از اقیانوس‌ به سمت ساحل چه مخاطراتی را در این عرصه به زیست بوم کره مسکون انسانی تحمیل خواهد کرد؟

آیا ضرورت پرداختن به جلوگیری از این فاجعه جهانی نباید دغدغه مسئولانه همگان باشد؟

به یاد داشته باشیم گذشت زمان هر نوع اقدام  و راهبرد کارگشا در این مسیر را به صورت شفاف آشکار خواهد نمود.

نویسنده: علیرضا کیهان پور
کارشناس حوزه دریا
موج جدید آلودگی اقیانوس‌ها با رها کردن ماهانه ۱۹۴ میلیارد زباله کرونایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار