۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸

بی‌اشتهایی شدید مالکان برای سفارش ساخت کشتی‌های کانتینربر!

بر طبق داده‌های آلفالاینر، نسبت میزان سفارش ساخت کشتی‌های کانتینربر به کل ظرفیت ناوگان جهانی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود در جولای ۲۰۲۰ رسید.
کد خبر: ۸۷۲۸۳
 
بی‌اشتهایی شدید مالکان به سفارش ساخت کشتی‌های کانتینربر!
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، آلفالاینر با اشاره به اینکه بازار سفارش ساخت طی چند ماه اخیر روند نزولی را طی می‌کند، نوشت: نسبت میزان سفارش ساخت کشتی‌های کانتینربر به کل ظرفیت ناوگان جهانی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود در جولای ۲۰۲۰ رسید. درحال حاضر ظرفیت سفارش ساخت کشتی‌های کانتینربر روی دو میلیون و ۲۱۰ هزار TEU می‌ایستد که تنها سهم ۹.۴ درصد از کل ظرفیت ناوگان جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

این گزارش ادامه داد: نکتۀ قابل توجه اینکه، حجم سفارش ساخت از سه میلیون و ۵۵۰ هزار TEU در جولای ۲۰۱۶ به دو میلیون و ۸۴۰ هزار TEU در جولای ۲۰۱۸ تقلیل پیدا کرد، و این روند نزولی تشدید پیدا کرد به طوریکه هم‌ اکنون شاهد ظرفیت سفارش ساخت تنها دو میلیون و ۲۱۰ هزار TEU هستیم؛ بنابراین نمی‌توان تأثیرات گسترش کووید۱۹ بر اقتصاد جهانی و شبکۀ تجاری را تنها مقصرسردی تنور بازار سفارش ساخت دانست، بلکه معضل تناژ بیکار که برای مدت‌های مدیدی است گریبان صنعت کشتیرانی را گرفته است، به عنوان عامل بازدارنده مهمی در بازار سفارش ساخت محسوب می‌شود.

شایان ذکراست: دربیستم جولای، ناوگان بیکار کشتی‌های کانتینربر به تعداد ۳۱۳ فروند و مجموع ظرفیت ۱/۵۵۵/۹۵۹ TEU رسید که سهم ۶.۶ درصد از کل ظرفیت ناوگان جهانی را تشکیل می‌دهد.

این گزارش در ادامه با گریزی بر وضعیت بازار چارتری نوشت: بازار چارتری کشتی‌های کانتینر‌بر روز‌های شلوغی را در اکثر بخش‌ها تجربه کرد، در این میان تقاضای بالای چارترینگ در بخش کشتی‌ها با سایز بزرگ (LCS) کاملاً ملموس بود.

مثبت بودن مدیریت ظرفیت از سوی خطوط بر رشد درآمد از دیگرتحولات مهم بازار کانتینری است که در این گزارش به آن نیز اشاره شده است، بر این اساس کشتیرانی OOCL هنگ‌کنگ علی‌رغم حجم جابه‌جایی پایین‌تر، اما درآمد بالاتر را برای سه ماهه دوم سال به نمایش گذاشت که این روند را باید ناشی از کنترل و مدیریت خوب ظرفیت دانست. هم‌چنین کشتیرانی MSC سوئیس خط سرویس‌دهی مستقیم هند-مدیترانه را دوباره راه‌اندازی خواهد کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار