۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳

بررسی آلودگی دریای خزر بعد از شیوع کرونا

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از انجام پایش شناگاه‌های کشور با هدف مقایسه میزان آلودگی میکروبی شناگاه در مقایسه با قبل و بعد از شیوع کرونا خبر داد.
کد خبر: ۸۷۲۶۷
بررسی آلودگی دریای خزر بعد از شیوع کرونا
 
ضیاء الدین الماسی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به شیوع کرونا و دستورالعمل‌های ابلاغ شده از سوی وزارت بهداشت در راستای اجرای پروتکل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی کرونا و نیز تفاهم نامه سه جانبه به امضا رسیده ما بین وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان حفاظت محیط زیست امسال علاوه بر انجام پایش‌های معمول، پایش‌هایی ویژه با توجه به شیوع کرونا را شروع کرده است.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بر این اساس طی پایش‌های میکروبی شناگاه‌های کشور، ملاحظات مربوط به شرایط خاص کرونا و ابلاغیه‌های ستاد کرونا در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پایش‌های دوره‌ای امسال به دلیل شیوع کرونا محدود‌تر شده است، بیان داشت: مهمترین دلیل این امر تعطیلی برخی شناگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا در تابستان امسال از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در ادامه گفته‌های خود تاکید کرد: در مجموع نتایج پایش‌ها با نتایج مدت مشابه سال قبل مقایسه خواهد شد تا تأثیر شیوع کرونا بر افزایش آلودگی‌های میکروبی در شناگاه‌ها مشخص شود.

الماسی همچنین با بیان اینکه این پایش‌ها در شناگاه‌های شمال و جنوب کشور انجام می‌شود، اذعان داشت: تجارب سال‌های گذشته نشان داده که همواره شناگاه‌های جنوب کشور نسبت به شناگاه‌های شمال از آلودگی میکروبی کمتری برخوردار هستند، اما با این وجود پایش در شناگاه‌های جنوب نیز هر ساله انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پایش شناگاه‌ها در شمال کشور در طرح‌های سالم سازی فعال در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان انجام می‌شود، یادآور شد: از آنجا که در جنوب کشور طرح‌های ساماندهی دریا و پلاژ مشخصی برای شنا وجود ندارد، لذا پایش‌ها در نقاط ساحلی که بیشتر مورد استفاده مردم جهت شنا کردن قرار می‌گیرد، انجام خواهد شد.

به گفته وی، نتایج حاصل از پایش شناگاه‌ها، مسئولین را نسبت به ضرورت اقدامات فوری برای تأمین سلامت همگانی و کاهش خطرات آگاه می‌سازد و یا مشخص می‌کند که چه تدابیر و معیار‌هایی را باید مد نظر قرار دهند تا از وقوع مخاطرات آینده بکاهند و بتوانند با مسائل و مشکلات به صورت اصولی برخورد کنند.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: پایش شناگاه‌های کشور با همکاری مشترک سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز وزارت کشور طی چند سال اخیر به طور مداوم انجام شده است.

به گفته وی این پروژه با هدف بررسی وضعیت موجود و تعیین کیفیت بهداشتی و محیط زیستی شناگاه‌های ساحلی و طرح‌های سالم سازی دریا و پرچم گذاری شناگاه‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۳ با جدیت شروع شده و هم اکنون نیز در حال اجرا است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: تا قبل از این، مطالعات و پایش‌های انجام گرفته عمدتاً به صورت فصلی و محدود بوده است؛ ولی در حال حاضر پایش‌ها در استان‌های شمالی و جنوب کشور به صورت ماهانه و بطور منظم در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه طی پایش‌های صورت گرفته، معیار‌های اندازه گیری پارامتر‌های میکروبی و ارزیابی وضعیت مدیریتی شناگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند، عنوان کرد: شناگاه‌های رسمی با نظر کارشناسان محیط زیست پرچم گذاری می‌شوند.

به گفته مدیر کل بررسی و مقابله با دفتر آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، نصب پرچم زرد نشان دهنده وجود آلودگی در شناگاه و نیز پرچم آبی نشان دهنده سالم بودن آب‌های ساحلی برای شنا خواهد بود.

وی تاکید کرد: در صورتی‌که شناگاهی فاقد پرچم زرد یا آبی بود این امر حاکی از آن است که این شناگاه به طور قطع آلوده بود و باید از فعالیت شناگاه جلوگیری و تعطیل شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار