۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

موزه دریانوردی در بندر شرفخانه ایجاد می‌شود

با امضای تفاهم نامه‌ای بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و فرمانداری شبستر، موزه دریانوردی در بندر شرفخانه ایجاد و راه اندازی می‌شود.
کد خبر: ۸۷۲۶۴

موزه دریانوردی در بندر شرفخانه ایجاد می‌شود

به گزارش مانا، احمد حمزه زاده روز دوشنبه در مراسم اهدای مجوز ایجاد موزه دریانوردی در بندر شرفخانه، با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذاران گردشگری بخش خصوصی، گفت: با توجه به تنوع ظرفیت‌های گردشگری استان، هدایت و جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در راستای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مرتبط سبب رونق این صنعت پویا خواهد شد.

وی افزود: این موزه نخستین موزه تخصصی دریانوردی خواهد بود که در بندر شرفخانه به بهره‌برداری خواهد رسید و مجوز این موزه از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر شده و فاز نخست آن در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد.

حمزه زاده با بیان اینکه شهرستان شبستر دارای ظرفیت های بزرگی در حوزه بوم گردی است، افزود: با توجه به موقعیت ویژه این شهرستان و ظرفیت‌های متنوع سنتی و روستایی آن، توسعه بوم گردی در روستاهای شبستر ضروری است.

وی بناهای تاریخی واجد ارزش و ثبت‌شده شهرستان شبستر را عاملی مؤثر در راستای توسعه گردشگری منطقه عنوان و اضافه کرد: در این راستا با همکاری شهرداری این شهر، با تغییر کاربری بناهای تاریخی به کاربری فرهنگی و گردشگری، می‌توان گامی مؤثر در حوزه توسعه گردشگری و فراهم‌ سازی زمینه فعالیت برای فعالان این حوزه در شهرستان مهیا کرد.

حمزه زاده به ابلاغ مستقیم رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تکلیف تمام دستگاه‌های دولتی و عمومی برای تأمین اعتبار مرمت و احیای بناهای تاریخی ثبت‌شده در اختیار، اشاره و بر لزوم توجه و اقدام دستگاه‌های اجرایی شهرستان در تأمین اعتبار لازم برای مرمت و احیا ابنیه تحت پوشش آن‌ها تأکید کرد. 

وی با اشاره به تشکیل انجمن خیّران حوزه میراث فرهنگی شبستر، ابراز امیدواری کرد با انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین انجمن خیّران میراث فرهنگی شبستر، میراث فرهنگی استان و آموزش و پرورش، شاهد تبدیل مدرسه تاریخی شبستر به موزه باشیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی به قرار گرفتن تکمیل پرونده ثبت ملی شهر کوزه کنان به عنوان شهر صنایع‌دستی در دستور کار این اداره کل اشاره کرد و اظهار داشت: در تلاش هستیم تا پرونده ثبت ملی کوزه کنان به عنوان شهر ملی صنایع ‌دستی در حوزه سفال گری را تکمیل و برای ثبت در سال آینده به وزارت ارسال کنیم.

به گزارش ایرنا، بندر شرفخانه یکی از بنادر دریاچه ارومیه ‌از توابع شهرستان شبستر است که در فاصله ۲۰ کیلومتر این شهر  و  ۹۰ کیلومتری غرب تبریز واقع شده و در مسیر قطار تبریز- سلماس قرار دارد.

این بندر دارای آب و هوای معتدل و باغات سرسبز میوه ‌است و از آثار تاریخی این بندر می‌توان به اسکله آن با قدمت ۱۰۰ ساله اشاره کرد که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌ است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار