۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت: حمل و نقلی‌ها در میان سهام برتر

بازار سهام هفتۀ گذشته را با بازدهی سه درصدی به پایان رساند و شاخص کل بورس با ایستادن در سطح جدید ۱.۹ میلیون واحد رکوری جدید را ثبت کرد.
کد خبر: ۸۷۲۴۶
بازار سهام در هفته‌ای که گذشت: حمل و نقلی‌ها در میان سهام برتر
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار سهام در روز‌های پایانی تیر ماه همچون هفته گذشته روز‌های پرنوسانی را سپری کرد و اصلاحی نه چندان عمیق را نسبت به بازار هفته گذشته تجربه کرد.
شاخص بورس در اواسط هفته به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد ورود کرد، اما با توجه به کاهش نرخ دلار و افزایش عرضۀ سهام شرکت‌های بزرگ به دلیل برگزاری مجامع بازار در مسیر اصلاح قرار گرفت و با اُفت و خیز‌هایی در این کانال همراه شد.
در نهایت نماگر اصلی بازار با رشدی ۶۰ هزار واحدی و در سطح یک میلیون و ۹۰۱ هزار به کار خود پایان داد.
همچنین شاخص هم‌وزن که روند معاملات نماد‌ها و گروه‌های کوچک بازار را نشان می‌دهد با بازدهی بیش از چهار درصدی مواجه شد و چند قدم جلوتر از شاخص کل قرار گرفت.
به دنبال رشد پرسرعت نماد‌های بزرگ بازار به نظر می‌رسد از این به بعد معامله گران توجه بیشتری به گروه‌ها و صنایع کوچکتر داشته باشند و این روند را در پیشتازی شاخص هم وزن از شاخص کل می‌توان دید.
عملکرد صنایع و سهام
در پنج روز معاملاتی هفته گذشته بورس نماد‌های گلوکوزان، بانک ملت، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت تهران در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
همچنین در میان صنایع بورسی محصولات چرمی، پیمانکاری صنعتی، اطلاعات و ارتباطات، خودرو و قطعات، مخابرات، قند و شکر، فنی و مهندسی، چند رشته‌ای صنعتی، سیمان، آهک و گچ و حمل و نقل انبارداری در صدر برترین گروه‌های بازار ایستادند.
در مقابل گروه‌های رایانه، واسطه‌گری‌های مالی و پولی، شیمیایی، کانی غیرفلزی، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، زراعت و خدمات وابسته، عرضه، برق، گاز، بخار و آب گر و استخراج ذغال سنگ با بازدهی منفی، انتهای جدول را از آن خود کردند.
پیش بینی هفته
کارشناسان معتقدند هفته جاری بازار شاهد تداوم عرضه‌ها و فشار فروش خواهد بود. اُفت نرخ دلار یکی از مهمترین دلایلی است که بازار را به طرف اصلاح و استراحت سوق می‌دهد. همچنین نزدیک شدن شاخص کل به محدودۀ دو میلیون واحدی از نظر روانی، بازار را با مقاومت‌هایی مواجه کرده که می‌تواند منجر به دوره‌ای کوتاه از اصلاح و استراحت باشد.
البته کارشناسان معتقدند در این شرایط شاخص هم‌وزن که در هفته‌های اخیر هماهنگ با شاخص کل بالا نرفته و تا حدودی درجا زده است از این به بعد می‌تواند رشد بیشتری را تجربه کند. بر همین اساس افزایش اقبال بازار به گروه‌ها و صنایع کوچک پیش‌بینی می‌شود.
عملکرد گروه حمل و نقل
گروه حمل و نقل طی هفته گذشته با بازدهی مثبت پنج درصدی، عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشت. طی مدت مورد بررسی این گروه که ۱۵ نمایندۀ فعال در تابلو‌های بورس و فرابورس دارد رشد قیمتی ۹ نماد را تجربه کرد. به این ترتیب که ۹ نماد گروه حمل و نقل بین ۲۶ تا سه درصد افزایش قیمت سهام را تجربه کردند. نماد حسیر متعلق به شرکت ریل سیر کوثر با بازدهی ۲۶ درصدی در صدر گروه قرار گرفت. پس از آن سهام حمل و نقل بین المللی خلیج فارس با بازدهی مثبت ۱۶ درصدی و سهام کشترانی ایران با بازدهی بیش از ۱۰ درصدی قرار گرفتند.
اما انتهای این جدول با اُفت قیمت سهام متعلق به پنج سهم بود که بین ۵.۵ تا کمتر از یک درصد کاهش قیمت سهام را تجربه کردند. نماد حپارسا متعلق به شرکت توسعه ریلی پارسیان در هفته گذشته با افت ۵.۵ درصدی قیمت سهام، منفی‌ترین نماد گروه بود. جزئیات عملکرد صنعت حمل و نقل را در جدول زیر مطالعه کنید.

بازار سهام در هفته‌ای که گذشت: حمل و نقلی‌ها در میان سهام برتر
ارسال نظرات
آخرین اخبار