۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۶

جنگل‌های حرا و تالاب صورتی در خلیج گواتر ثبت جهانی می‌شوند

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، گفت: پروندۀ تالاب صورتی، جنگل‌های حرا واقع در خلیج گواتر و کوه‌های مینیاتوری در شهرستان چابهار برای ثبت ملی و جهانی در حال بررسی و تکمیل است.
کد خبر: ۸۷۲۴۰
جنگل‌های حرا و تالاب صورتی در خلیج گواتر ثبت جهانی می‌شوند
 
علیرضا جلال‌زایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه‌های ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان ثبت آثار طبیعی در فهرست میراث ملی کشور در کنار ثبت آثار تاریخی است.

مدیر کل ادارۀ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، به وجود تعداد زیاد آثار طبیعی منحصر به فرد در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از این آثار علاوه بر قابلیت ثبت در فهرست میراث ملی کشور از قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی نیز برخوردار هستند.

وی در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: در همین راستا تلاش برای تهیه پرونده ثبت ملی و جهانی آثار طبیعی به صورت جدی توسط ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حال پیگیری و اجرایی شدن است.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان ساخت: با توجه به وجود نوار ساحلی گستردۀ اقیانوسی در استان، بسیاری از آثار طبیعی منحصر به فرد استان در نوار ساحلی و خلیج چابهار و گواتر واقع شده‌اند.

وی در ادامه اذعان داشت: به این منظور پرونده تالاب صورتی، جنگل‌های حرا واقع در خلیج گواتر و کوه‌های مینیاتوری در شهرستان چابهار برای ثبت ملی و جهانی در حال بررسی و تکمیل است و قطعاً یکی از این آثار ثبت جهانی خواهد شد.

جلال زایی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی سواحل مکران در استان سیستان و بلوچستان، تالاب لیپار در نزدیکی خلیج گواتر است، ادامه داد: این تالاب زیبا و منحصر به‌فرد به دلیل شرایط طبیعی خاص به رنگ صورتی دیده می‌شود که همین امر بر جذابیت‌های آن افزوده است و باعث شده تا بسیاری از مردم این تالاب را با نام تالاب صورتی بشناسند.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر آنگونه که شایسته است، امکانات گردشگری جهت بهره برداری از این تالاب در منطقه ایجاد نشده است، تأکید کرد: ایجاد امکانات گردشگری در حاشیه تالاب لیپار را نیازمند حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه این منطقه پتانسیل لازم جهت ایجاد هر گونه امکانات تفریحی و رفاهی را دارد، خاطرنشان ساخت: مدیریت احیا و حفظ این تالاب به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، اما ما می‌توانیم با حفظ ضوابط زیست‌محیطی نسبت به ایجاد انواع امکانات گردشگری در حاشیه تالاب اقدام کنیم.

جلال زایی وجود کو‌های مریخی در جوار تالاب لیپار را یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این منطقه عنوان کرد و اذعان داشت: همین امر باعث شده تا ظرفیت و پتانسیل گردشگری در تالاب لیپار بیش از پیش افزایش یابد و بتوانیم گردشگران بیشتری را به این منطقه وارد کنیم.

به گفته این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، ایجاد اکوکمپ ساحلی در تالاب لیپار از جمله مهمترین برنامه‌هایی است که به زودی اجرایی خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: ثبت ملی و سپس ثبت جهانی تالاب صورتی بتواند زمینه‌ساز حفاظت و رونق هر‌چه بیشتر گردشگری در این منطقه شود.

وی همچنین به ثبت چشمۀ شورعین و گوردیم کنارک در فهرست آثار طبیعی کشور اشاره کرد و گفت: این امر حاکی از ظرفیت‌ها و داشته‌های فراوان استان سیستان و بلوچستان است که باید در راستای حفظ این آثار با تمام توان تلاش شود.

جلال‌زایی در ادامه با اشاره به اینکه تاکنون هزار و ۶۱۵ اثر تاریخی فرهنگی غیرمنقول از استان سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: تعداد آثار تاریخی فرهنگی منقول استان ۲۰۴ اثر است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون شش اثر تاریخی طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور در سیستان و بلوچستان وجود دارد، تأکید کرد: همچنین ۴۵ اثر ناملموس ثبت شده در استان وجود دارد و سه اثر در فهرست جهانی میراث فرهنگی نیز به ثبت رسیده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: پروندۀ ۴۶ اثر برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور در حال تکمیل است.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه دلیل سفر خیلی از گردشگران به هر منطقه بازدید از آثار ثبت جهانی و ملی آن منطقه است، لذا ثبت آثار طبیعی، تاریخی، غذا‌های سنتی، موسیقی سنتی و ... باعث جذب گردشگر و درآمد زایی بومیان می‌شوند.

به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، ثبت آثار ملموس و ناملموس استان، معرفی ظرفیت‌های گردشگری و جذب گردشگر را به دنبال دارد که به همین منظور ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ... در دستور کار ویژه حوزه میراث فرهنگی این اداره کل قرار دارد.

جلال زایی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان دارای سه اثر جهانی بزرگ است که تأثیرات زیادی را در گردشگری استان گذاشته و موجب جذب گردشگر شده است، افزود: در تلاش هستیم که دو اثر دیگر استان را در فهرست میراث جهانی به ثبت برسانیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار