۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴

امروز؛ برداشت میگو از مزارع چابهار آغاز شد/ محموله نخست میگوی چابهار به امارات صادر می‌شود

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان از آغاز برداشت میگوی پرورشی تولیدی در سال‌جاری از مزارع چابهار از صبح امروز خبر داد.
کد خبر: ۸۷۲۱۵
امروز؛ برداشت میگو از مزارع چابهار آغاز شد/ محموله نخست میگوی چابهار به امارات صادر می‌شود
سید‌ وحید حاج سید‌ جوادی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: عملیات ذخیره‌سازی لارو‌های میگو بنا به اعلام سازمان دامپزشکی و شیلات ایران در مزارع آماده کشت سایت گواتر در سواحل دریای عمان، پایان اردیبهشت ماه به اتمام رسید.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، افزود: مرحلۀ ذخیره سازی لارو میگو از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است که در صورت موفقیت کامل آن از تلفات و خسارات احتمالی وارد به پرورش دهندگان جلوگیری خواهد کرد.

وی خاطرنشان ساخت: در فصل تولید سال ۹۹، دو میلیون قطعه لارو میگو در مزارع سایت گواتر در چابهار ذخیره سازی شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هم اکنون میگو‌ها به مرحله برداشت نهایی رسیده اند، گفت: هر ساله برداشت میگو از مزارع پرورشی چابهار اواخر تیر ماه آغاز می‌شود تا قبل از بروز هر‌گونه علائم بیماری، برداشت به طور کامل به اتمام رسد.

این فعال بخش خصوصی در امر صنعت شیلات در ادامۀ گفته‌های خود از آغاز برداشت میگوی پرورشی تولیدی در سالجاری از مزارع چابهار از صبح امروز خبر داد و گفت: برداشت میگوی پرورشی چابهار تا اواخر شهریورماه همچنان ادامه خواهد داشت.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، یادآور شد: خوشبختانه امسال شاهد شیوع بیماری در مزارع چابهار نبودیم که امیدواریم این روند تا پایان فصل برداشت ادامه داشه باشد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نخستین محمولۀ میگوی چابهار به امارات صادر می‌شود، بیان داشت: سایر محموله‌ها علاوه بر امارات به کشور‌های هدف صادرات به ویژه روسیه و اتحادیۀ اروپا صادر خواهد شد.

حاج سید جوادی در ادامه با اشاره به اینکه امسال ۴۱۶ هکتار از مزارع میگوی چابهار زیر کشت رفت، اذعان داشت: پیش‌بینی می‌شود تا اتمام فصل برداشت، تولید میگوی سال ۹۹ در چابهار در مجموع به ۷۵۰ تا ۸۰۰ تُن برسد.

وی با بیان اینکه تولید میگوی امسال در مقایسه با سال گذشته از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است، تصریح کرد: سال گذشته هزار و ۵۰۰ تُن میگوی پرورشی از مزارع چابهار تولید و صادر شده بود.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان، مهمترین دلیل این کاهش را به وجود مشکلات پیش آمده برای پرورش دهندگان مربوط دانست و تأکید کرد: یکی از مهمترین آن‌ها عدم وجود آب کافی برای تمام مزارع آماده زیرِ کشت بود.

به گفته این فعال بخش خصوصی در امر صنعت شیلات، سیل زمستان سال گذشته آسیب‌های زیادی را به ورودی‌های کانال‌های آب مزارع پرورش میگو وارد کرده که هنوز جبران نشده است.

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان میگوی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به تخریب دو کانال بزرگ آبرسانی از دریای عمان به مزارع میگوی چابهار در اثر سیل، تصریح کرد: با وعده‌های داده شده از سوی سازمان شیلات قرار بود این کانال‌ها قبل از شروع عملیات ذخیره‌سازی هر چه سریع‌تر لایروبی و آماده آبرسانی به مزارع میگو شوند.

وی خاطرنشان ساخت: به همین منظور نیز بودجۀ لازم برای لایروبی دو کانال بزرگ آبرسان از دریای عمان به مزارع میگوی گواتر تخصیص یافته بود، اما به دلیل اهمال‌کاری‌های بخش دولتی در تعیین پیمانکار، این امر محقق نشد.

وی با بیان اینکه فصل ذخیره سازی میگو در استان سیستان و بلوچستان بر اساس دستورالعمل ارائه شده از سوی سازمان‌های شیلات و دامپزشکی از اوایل فرودین ماه تا اواخر اردیبهشت اعلام شده است، لذا به دلیل عدم لایروبی کانال‌های آبرسان تنها تعداد محدودی از مزارع پرورشی توانستند نسبت به ذخیره سازی مزارع خود اقدام کنند.

به گفتۀ این فعال بخش خصوصی در امر صنعت شیلات، لایروبی دو کانال بزرگِ آسیب دیده در سیل باید قبل از اتمام اسفند ماه سال گذشته به اتمام می‌رسید تا پرورش دهندگان می‌توانستند جهت تولید سال ۹۹ از آن بهره گیرند.

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار