۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴

تجهیز بندر شهید رجایی به علائم‌ کمک ناوبری هوشمند و بومی

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: سیستم‌های کمک ناوبری هوشمند در راستای افزایش ضریب ایمنی رفت‌و آمد شناور‌های ورودی و خروجی به بندرشهید رجایی با بهره‌گیری از دانش بومی تجهیز می‌شوند.
کد خبر: ۸۷۲۱۴
تجهیز بندر شهید رجایی به علائم‌ کمک ناوبری هوشمند و بومی
 
به گزارش مانا، اسماعیل مکی‌زاده روز سه‌شنبه به رسانه‌ها گفت: اجرای طرح سیستم کمک ناوبری هوشمند از ابتدای سال جاری با مشارکت بخش خصوصی در دستورکار این معاونت قرار گرفت و انجام این مهم به دست متخصصان داخلی و با استفاده از طراحی نرم افزار، سخت‌افزار و فرستنده وگیرنده AIS با بهره‌گیری از تکنولوژی و استاندارد  AtoN) AIS) در بندر شهید رجایی اجرا شد.

وی مهم‌ترین و شاخص‌ترین قابلیت این سیستم را اطمینان در ناوبری ایمن عنوان کرد و ادامه داد: پیاده‌سازی این سیستم زمینه ورود و خروج شناور‌ها از  بندر را با هر اندازه و هر تناژ حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و دید کور با اطمینان و امنیت فراهم می کند.

معاون دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان در بیان کارایی این سیستم گفت: زمانی که یک بندر به سیستم شناسایی اتوماتیک یا AIS مجهز شود مواردی مانند خاموش بودن چراغ‌های کانال ورودی، جابه‌جایی بویه‌های کانال و حتی خاموش بودن چراغ‌های ترانزیت نمی‌توانند تاثیری در عملیات بندر ایجاد کنند.

وی افزود: سیستم شناسایی اتوماتیک یا AIS با علامت‌گذاری دقیق در نقاط تعریف شده کمک می‌کند تا کلیه شناور‌ها و راهنمایان (پایلوت ها) بتوانند در سیستم کمک ناوبری شناور خود مسیر صحیح کانال ورودی و موج شکن‌ها را تشخیص داده و حتی زاویه چراغ‌های ترانزیت را نیز به وضوح مشاهده کنند.

مکی‌زاده گفت: سیستم اولیه راه‌اندازی شده در بندر شهید رجایی اکنون بازو‌های داخلی و خارجی موج شکن‌ها و زاویه چراغ‌های ترانزیت بندرشهید رجایی را تحت پوشش قرار داده است.

این مقام دریایی استان هرمزگان با بیان اینکه در مرحله دوم این پروژه بزودی کلیه سازه‌های سطحی و زیرسطحی (بویه‌های کانال، مغرقه‌ها، لوله، کابل‌ها) علامت‌گذاری خواهند شد.

وی عنوان کرد: در مرحله نهایی نیز مانیتورینگ کلیه بویه‌ها و بکین‌ها، کنترل ترافیک دریایی هوشمندتر و ایجاد آلارم اخطار حادثه و همچنین تعریف زون‌های خطر مانند مناطق لایروبی نشده و کم عمق به این سیستم مجهز خواهند شد.

به گفته معاون دریایی بنادر و دریانوردی هرمزگان، با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال این اداره کل و بندر‌های تابعه مجهز به سیستم هوشمند کمک ناوبری خواهند شد و موجب رفت‌وآمد ایمن شناور‌ها بیش از پیش میسر می‌شود.

یکی از مواردی که در آئین‌نامه کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS) به منظور ایمنی جان انسان در دریا، ایمنی ناوبری و حفظ محیط زیست دریایی برای آن تأکید شده، تجهیز شناور‌های دریایی به سیستم شناسایی اتوماتیک یا AIS است و وظیفه اصلی این سیستم تبادل اطلاعات میان یگان‌های شناور با یکدیگر و با ساحل می‌باشد.

امروزه تمامی آبراه‌ها و بنادر در کشور‌های پیشرفته دارای سیستم کمک ناوبری دیجیتالی بوده و کلیه موج شکن‌ها، چراغ‌های ترانزیت، بویه‌ها و بیکن‌ها مجهز به AIS -AtoN همگی براساس استاندار‌ها و یکپارچه‌سازی IEC و ITU اجرا شده است.

سیستم شناسایی اتوماتیک AIS -AtoN  به شکلی در سرتاسر بنادر دنیا پیاده‌سازی و تقویت شده که راهبری و اپراتوری بنادر بدون این سیستم موجب کاهش شدید ضریب ایمنی می‌شود.

بندر مهم و راهبردی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

این بندر با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالا‌های فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه‌ای، اتصال به راه آهن سراسری و اراضی پشتیبانی، نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار