۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

مقاومت تحسین برانگیز صنعت کشتیرانی در دوران کرونا

علی‌رغم اینکه بحران کرونا اقتصاد تمام کشور‌ها را تحت تأثیر قرار داده و آسیب و خسارت زیادی به آن‌ها وارد کرد با این حال مقاومت صنعت کشتیرانی در مقابل چالش‌های ناشی از آن تحسین جهانیان را برانگیخته است.
کد خبر: ۸۷۲۰۲
مقاومت تحسین برانگیز صنعت کشتیرانی در دوران کرونا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، تحلیلگران بین‌المللی معتقدند در شرایط رکود شدید اقتصادی و تعلیق فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی صنعت کشتیرانی توانست کارنامۀ قابل قبولی را در این شرایط دشوار کسب کند.

این در حالی است که هنوز مشکل  تغییرات خدمه و کاهش خدمات جانبی در سواحل و احتمال خطر شیوع کووید ۱۹ در کشتی‌ها وجود دارد.

بر اساس این گزارش "Baptiste Ossena" کارشناس ارشد بیمه‌های دریایی در این زمینه گفت: تداوم فعالیت کشتی‌ها در آب‌های بین‌المللی به منظور کمک به سلامت عمومی و کاهش پیامد‌های منفی اقتصادی ستودنی است و خوشبختانه دست‌اندرکاران این صنعت تلاش زیادی به عمل آوردند تا خطای انسانی کاهش یابد.

کاپیتان "Andrew Kinsey" مشاور ارشد ریسک دریایی AGCS نیز با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات صنعت کشتیرانی تغییر خدمه است یاد‌آور شد: محدودیت‌های بندری، مرزی و مسافرتی که چالش تغییر خدمه را به همراه داشت، باعث نشد که صنعت کشتیرانی از خدمت‌رسانی به حداقل ۱۲۰ کشور جهان غافل شود.

وی در ادامه یاد‌آور شد: در صورتی‌که کشور‌ها نسبت به تغییر خدمه که خستگی مفرطی را برای دریانوردان به همراه دارد، اقدام کنند چرخ کشتی‌ها همچنان در آب‌های بین‌المللی برای تامین نیاز‌های مردم به حرکت خود ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول نیز با انتشار گزارشی ضمن اشاره به اینکه رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ به منفی سه درصد کاهش خواهد یافت ضمن اشاره به فعالیت کشتی‌ها در شرایط بحرانی کرونا اظهار امیدواری کرد در سال ۲۰۲۱ شاهد بهبود در رشد تولید ناخالص داخل جهانی باشیم.

"SeaIntelligence"  تحلیلگر دریایی نیز با اشاره به اینکه در نیمۀ اول ۲۰۲۰ شاهد کاهش ۲۵ درصدی ترافیک حمل و نقل در آب‌های بین‌المللی بودیم،گفت:  با این حال فعالیت کشتی‌ها به منظور کمک به اقتصاد جهانی در خور تأمل و توجه است.

وی در ادامه گفت: به منظور تداوم حرکت کشتی‌ها حتی خرابی ماشین آلات، شکل تعمیر و نگهداری، کمبود  قطعات یدکی و نحوۀ تأمین سوخت نتوانست در شرایط بحرانی خللی در حرکت کشتی‌ها وارد کند.

 در این میان اگرچه بازرسی‌های قانونی در بنادر به دلیل کمبود نیرو‌ها با مشکلاتی مواجه بود، اما صنعت کشتیرانی توانست به مسیر خود ادامه دهد. همچنین آموزش از راه دور نیز در دوران کرونا به وضعیت مطلوب  خود رسید و صنعت کشتیرانی اجازه نداد آموزش  دچار وقفه شود.

"اسمیت شاردن" تحلیلگر دیگر دریایی نیز در زمینۀ مقاومت صنعت کشتیرانی در دوران کرونا گفت: اگرچه میزان خسارت ناشی از کووید ۱۹ به کشتی‌های تجاری قابل توجه است، گزارش و آمار‌های رسمی منتشر نشده، اما صنعت کشتی‌های کروز که سالانه بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار فعالیت اقتصادی جهانی  دارد در حال حاضر با مشکلات بیش از حدی دست و پنجه نرم می‌کند به گونه‌ای که یک میلیون شغل دریایی  از دست رفته و صنعت کروز وارد خواب زمستانی شده است، اما کشتی‌های تجاری همچنان در  دریا‌های خروشان طی کمسیر می‌کنند.

وی در پایان یاد‌آور شد: از مزایای مثبتی که شاید کووید ۱۹ برای صنعت کشتیرانی به ارمغان آورد کاهش قیمت سوخت، رونق آموزش آنلاین و حرکت شتابان و سریع به سمت هوشمند شدن بوده است.

اما متأسفانه باید گفت: بازگشت دزدان دریایی با سوء استفاده از شرایط کرونایی از جمله مسائلی است که توجه جامعۀ دریایی را به خود جلب کرده است هرچند پیش‌بینی می‌شود حمل ونقل دریایی اجازۀ غلبه بر آن را هم نخواهد داد و صنعت کشتیرانی جهان مانند قبل بتواند بر مشکلات و معضلات غلبه کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار