۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸

علت‌یابی آتش‌سوزی شناور‌های صیادی در حال انجام است

مدیر کل ادارۀ مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه مهمترین دلیل آتش سوزی شناور‌های صیادی به عدم رعایت موارد ایمنی توسط صیادان مربوط می‌شود، گفت: برای جلوگیری از این امر و کاهش آتش سوزی‌ها، دستورالعمل رعایت موارد ایمنی از سوی سازمان شیلات ایران پس از آتش‌سوزی بندر کنگ تهیه و جهت اجرایی شدن توسط صیادان به تمام بنادر صیادی کشور ارسال شده است.
کد خبر: ۸۷۱۵۲
علت یابی آتش سوزی شناور‌های صیادی در حال انجام است
 
سید مصطفی بهشتیان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: با توجه به افزایش گزارش‌ها طی چند ماه اخیر مبنی بر آتش‌سوزی شناور‌های صیادی، سازمان شیلات ایران به منظور علت یابی این امر، جلساتی را با سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می‌کند.

مدیر کل اداره مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه مهمترین دلیل آتش‌سوزی شناور‌های صیادی به عدم رعایت موارد ایمنی توسط صیادان مربوط می‌شود، گفت: برای جلوگیری از این امر و کاهش آتش سوزی‌ها، دستورالعمل رعایت موارد ایمنی از سوی سازمان شیلات ایران جهت اجرایی شدن توسط صیادان به تمام بنادر صیادی کشور ارسال شده است.

به گفته وی، این دستورالعمل چندی پس از آتش‌سوزی در بندر کنگ تهیه، تکمیل و در اوایل تیرماه جهت اجرایی شدن به بنادر صیادی کشور ارسال شد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران بیان داشت: البته در گذشته نیز دستور‌العمل رعایت موارد ایمنی برای شناور‌های صیادی وجود داشت، اما با توجه به افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها، دستورالعملی جدید با افزوده شدن مواردی که رعایت آن‌ها منجر به افزایش ایمنی شناور‌ها خواهد شد به بنادر کشور ارسال شد.

بهشتیان تأکید کرد: بدون شک رعایت موارد ذکر شده در دستورالعمل رعایت موارد ایمنی شناور‌های صیادی توسط صیادان، نقش بسیار مهمی در کاهش آتش‌سوزی‌ها خواهد داشت که البته این امر به میزان توجه صیادان به رعایت این دستورالعمل بستگی کامل خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در گذشته تعمیرات شناور‌های صیادی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس انجام می‌شد، بیان داشت: افزایش نرخ ارز باعث شده بود تا صیادان خودشان نسبت به انجام تعمیرات داخل شناور در حال حرکت اقدام کنند که به نظر می‌رسد این امر شاید یکی از دلایل آتش سوزی محسوب شود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات، تعمیر شناور‌ها باید داخل حوضچه و توسط متخصصین این امر انجام شود.

مدیر کل اداره مطالعه و احداث بنادر صیادی سازمان شیلات ایران، یادآور شد: با وجود تهیه دستورالعمل جدید رعایت موارد ایمنی، افزایش چشمگیر آتش‌سوزی شناور‌ها طی ماه‌های اخیر باعث شده تا سازمان‌های شیلات و بنادر و دریانوردی موظف به پیگیری دلایل آتش سوزی شناور‌ها باشند.

وی تأکید کرد: پس از اتمام رسیدگی و بررسی‌های کارشناسان، دلایل آتش سوزی شناور‌ها در ماه‌های اخیر اعلام خواهد شد.

گفتنی است، بیست و دوم خرداد ماه امسال در بندر صیادی کنگ که در آن حدود ۱۵۵ لنج صیادی و ۷۰ قایق صیادی دیزلی و بالغ بر ۶۰۰ قایق بنزینی وجود دارد، تعدادی شناور دچار حریق شد که با تلاش آتش‌نشانان از سرایت آتش به سایر لنج‌ها جلوگیری به عمل آمد. در این حادثه سه فروند لنج صیادی و پنج فروند قایق موتوری به طور کامل در آتش سوختند و به پنج فروند لنج صیادی دیگر بین ۳۰ تا ۷۰ درصد آسیب وارد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار