۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

پرونده ثبت ملی  کشتی رافائل و پرسپولیس تکمیل شد/ افزایش موزه‌های بوشهر با هدف معرفی تاریخ خلیج فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  بوشهر از تکمیل پروندۀ دو کشتی رافائل و پرسپولیس برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور در راستای حفاظت هر چه بیشتر از این ناوگان دریایی تاریخی کشور  خبر داد.
کد خبر: ۸۷۱۴۸
پرونده ثبت ملی  کشتی رافائل و پرسپولیس تکمیل شد/ افزایش موزه‌های بوشهر با هدف معرفی تاریخ خلیج فارس
 
محمد ارسطوزاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در راستای حفاظت هر چه بیشتر از دو ناوگان دریایی تاریخی مستقر در بوشهر شامل کشتی‌های رافائل و بوشهر، ثبت این آثار در فهرست آثار ملی کشور در دستور کار ادارۀ کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر ادامه داد: در همین راستا تهیه پروندۀ ثبت این آثار در دست تهیه بود که هم اکنون جهت ارسال به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکمیل شده است.

وی با اشاره به اینکه کشتی رافائل با ۶۰ متر طول در سال ۱۹۷۶ میلادی از کشور ایتالیا خریداری شد، تصریح کرد: این کشتی برای اولین بار در بندر بوشهر پهلو گرفت و مردم آن را به نام تایتانیک ایران می‌شناختند.

به گفتۀ ارسطوزاده، این کشتی اقیانوس پیما دارای شش استخر برای کودکان و ۷۵۰ سوئیت برای اسکان مسافران بود و با ظرفیت هزار و ۸۰۰ نفر در آب‌های جهان طی مسیر می‌کرده است.

این مقام مسئول در استان بوشهر، بیان داشت: در دوران دفاع مقدس و سال ۶۲ کشتی رافائل با چند موشک رژیم بعث مورد اصابت قرار گرفت و بخش اعظمی از تأسیسات این کشتی آسیب دید و برای همیشه به زیر آب رفت و زمین‌گیر شد.

وی یادآور شد: کشتی پرسپولیس هم که نخستین ناو جنگی نیروی دریایی ایران محسوب می‌شود هم اکنون در محوطۀ پیرامون موزۀ منطقه‌ای خلیج فارس قرار دارد و برنامه ریزی مرمت این کشتی در سال جاری در دستور کار است.

معرفی فرهنگ و تاریخ خلیج فارس با افزایش موزه‌های بوشهر  

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با اشاره به ساخت موزه منطقه‌ای خلیج فارس، بیان داشت: کشتی پرسپولیس در محوطه این موزه قرار داده شده است.

به گفته وی، دو هزار اثر تاریخی در مخازن امین اموال استان موجود است که در موزۀ منطقه‌ای خلیج فارس ساماندهی و طبقه بندی شده که با مرور زمان به نمایش گذاشته و برخی آثار از موزۀ ملی هم جمع‌آوری شده که به ظرفیت نمایشی موزه اضافه خواهد شد.

وی از انجام برنامه‌ریز‌ها برای راه‌اندازی سه موزه در دشتستان، سیراف و بردستان خبر داد و بیان داشت: امیدواریم با راه اندازی این موزه‌ها بتوانیم بیش از پیش به معرفی فرهنگ و تاریخ منطقۀ خلیج فارس در محدودۀ استان بوشهر بپردازیم.

ارسطوزاده اذعان داشت: هم‌ اکنون تاریخ خلیج‌فارس در قالب شش موزه شامل موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس، موزه مردم‌شناسی، موزه تاریخ پزشکی با همکاری علوم پزشکی، موزۀ تجارت دریایی با همکاری ادارۀ بنادر و بنیاد ایران شناسی شعبه بوشهر، موزۀ موسیقی و موزه رئیس‌علی دلواری به گردشگران داخلی و خارجی معرفی می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار