۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰

اتمام طرح جامع محیط زیست سواحل هرمزگان توسط ژاپنی‌ها

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تداوم فعالیت‌های مطالعاتی آژانس همکاری‌های ژاپن در سواحل استان هرمزگان تا ژانویه ۲۰۲۰ خبر داد.
کد خبر: ۸۷۱۳۳
اتمام طرح جامع محیط زیست سواحل هرمزگان توسط ژاپنی‌ها
 
 احمد‌رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهارداشت: هم اکنون طرح مطالعات جامع محیط زیست سواحل استان هرمزگان توسط تیم تخصصی آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در حال انجام است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این طرح به صورت پایلوت در سواحل هرمزگان در حال انجام است و پس از اتمام مطالعات این طرح برای سایر سواحل جنوبی کشور نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست از تداوم فعالیت‌های مطالعاتی آژانس همکاری‌های ژاپن در سواحل استان هرمزگان تا ژانویه ۲۰۲۰ خبر داد.

به گفته وی، طرح مطالعاتی جامع محیط زیست سواحل استان هرمزگان با همکاری مشترک آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن و دانشگاه‌های کشور به منظور حفاظت از اکوسیستم‌های حساس ساحلی در حال انجام است.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه تهیه طرح مدیریت جامع زیست محیطی استان هرمزگان از شهریور ماه ۹۶ آغاز شده است، اذعان داشت: اعتبارات مورد نیاز جهت پایش‌ها در حال انجام و مطالعات از سوی گروه جایکا تأمین می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: هرمزگان با دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر ساحل اولین استان در عرصۀ ساحلی و تنوع زیست محیطی دریایی کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل این استان به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: از سوی دیگر با توجه به برنامه توسعه سواحل مکران و دریا محور بودن برنامه‌های توسعه‌ای، ایجاد توازن در این برنامه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گفتۀ لاهیجان زاده، فعالیت‌های این پروژه در چهار اقدام تهیه ساختار اجرایی، تهیه طرح اجرایی، اشتراک گذاشتن تجربه و دانش طرح با دیگر استان‌های ساحلی و ارائه پیشنهاد‌هایی برای بهبود چارچوب‌های قانونی انجام می‌شود.

وی در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: در واحد مدیریت این پروژه، پنج کارگروه همچون کارگروه‌های آلودگی دریایی، خطرات زیست محیطی، زیست بوم‌ها، قوانین زیست محیطی تشکیل شده و کار‌ها با محوریت این موضوعات پیش می‌رود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست، عنوان کرد: همچنین نمایندگانی از نهاد‌های مختلف از جمله وزارتخانه‌های نفت و راه و شهرسازی در جلسات این کارگروه‌ها شرکت می‌کنند تا هرگونه تضاد و تعارض در این مسیر برطرف شود.
گفتنی است، براساس اطلاعات به دست آمده مناطق مهم زیست محیطی استان هرمزگان که شامل شش منطقه است برای مطالعه انتخاب شده که اقداماتی همچون غواصی، نمونه برداری، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به گونه‌های موجود در این مناطق، اطلاعات تنوع زیستی، ترکیب جنگل‌های حرا، سواحل گلی و نوار‌های شنی و نهرها، زیستگاه گونه‌های در معرض خطر انقراض مانند عقاب تالابی و مناطق بکر طبیعی صورت خواهد گرفت و در نهایت نقشه نهایی زیستگاه‌ها و برنامه حفاظت تهیه می‌شود.

منطقه حفاظت شده جاسک شرقی – غربی، جدید و گابریک، تالاب‌های بین‌المللی گز و حرا، شور و شیرین و میناب، خور خوران، دو جزیرۀ شیدور و لاوان و سواحل جزایر پارسیان مناطق تحت مطالعۀ این طرح هستند. البته مناطق دیگری هم که دارای بستر‌های مرجانی و جلبکی هستند شناسایی شده و قرار است در آینده اطلاعات بیشتری در مورد آن‌ها جمع‌آوری شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار