۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱

ممنوعیت صید فانوس ماهیان دریای عمان تا پایان مرداد/ رشد ۲۰ درصدی صید فانوس ماهیان در سه ماهه نخست امسال

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از اعمال ممنوعیت صید فانوس ماهیان دریای عمان تا پایان مرداد ماه با هدف بازسازی ذخایر این گونه ماهیان خبر داد.
کد خبر: ۸۷۱۱۷
ممنوعیت صید فانوس ماهیان دریای عمان تا پایان مرداد/ رشد ۲۰ درصدی صید فانوس ماهیان در سه ماهه نخست امسال
 
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: به منظور مدیریت ذخایر آب‌های عمان و نیز بهره برداری پایدار فانوس ماهیان، بر‌اساس اعلام کمیتۀ مدیریت صید سازمان شیلات ایران  و مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی، ممنوعیت صید امسال برای این گونه ماهیان اعمال خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: بر این اساس صید فانوس ماهیان دریای عمان تا پایان مرداد ماه ممنوع اعلام شده است.

به گفته وی، ممنوعیت فعالیت صیادی، منجر به ایجاد شرایط مناسب در اکوسیستم دریا برای تجدید نسل و تولید مثل آبزیان خواهد شد که بهبود وضعیت ذخیره را به دنبال دارد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: به منظور جلوگیری از فعالیت صیادان غیر‌مجاز در این مدت، یگان حفاظت شیلات ایران به طور مداوم از منطقه بازدید خواهد داشت تا با تخلفات احتمالی برخورد لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر صید فانوس ماهیان به عنوان یکی از مهمترین اهداف توسعه‌ای سازمان شیلات ایران در راستای تحقق اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده است، بیان داشت: سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز از این صنعت استقبال کرده‌اند.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه فانوس ماهیان از گونه‌های میان‌زی دریای عمان محسوب می‌شوند، عنوان کرد: این ذخایر در اعماق بیش از ۲۰۰ متر و فاصله ۱۲ مایلی از ساحل زیست می‌کنند.

به گفته وی، فانوس ماهیان از جمله ذخایر ارزشمند دریای عمان هستند که به دلیل رشد سریع و عمر کوتاه کمتر از یک سال می‌توانند در توسعه بیش از پیش شیلات نقش مهمی ایفا کنند.

وی ادامه داد: بر‌اساس مطالعات صورت گرفته از سوی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، میانگین حجم تودۀ زندۀ فانوس ماهیان دریای عمان دو میلیون و ۳۰۰ هزار تُن است که بر این اساس ظرفیت صید سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تُن از آن برای صیادان وجود دارد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران ادامه داد: بر اساس چشم‌انداز تعیین شده تا پایان برنامه ششم توسعه میزان صید فانوس ماهیان تا سال ۱۴۰۰ باید به ۷۰ هزار تُن برسد.

رشد ۲۰ درصدی صید فانوس ماهیان در سه ماهه نخست امسال

وی با تأکید بر صید هدفمند ناوگان صیادی فانوس ماهیان اذعان داشت: از سال ۹۲ تا کنون شاهد افزایش قابل ملاحظه در صید فانوس ماهیان دریای عمان هستیم.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به رشد ۲۰ درصدی صید فانوس ماهیان در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته گفت: میزان صید فانوس ماهیان در سه ماهه نخست امسال ۹ هزار و ۸۰۰ تن بوده است.

آخوندی با اشاره به اینکه هم اکنون گونه‌های یال اسبی و شبه شوریده، صید ضمنی فانوس ماهیان محسوب می‌شوند، بیان داشت: بر‌اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در تلاش هستیم تا میزان صید ضمنی به ۱۰ درصد کاهش یابد.

وی در ادامه گفته‌های خود نصب سیستم پایش آنلاین کنترل شناورها، استقرار ناظر مقیم از سوی شیلات جهت کنترل مداوم صید در شناورها، کنترل تخلیۀ صید و اعمال برنامه مدیریتی صید ضمنی از جمله اقداماتی است که به منظور کنترل و نظارت و جلوگیری از بروز تخلف توسط صیادان صید فانوس ماهیان از سوی سازمان شیلات ایران اعمال می‌شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، توسعه فعالیت‌های شیلاتی در سواحل مکران، اشتغال‌زایی بومیان ساکن سواحل جنوبی و کاهش وابستگی به واردات پودر ماهی، ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز از جمله مهمترین اهداف توسعه صید فانوس ماهیان محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین کاربرد فانوس ماهیان هم اکنون در قالب پودر ماهی برای مصارف دام و طیور است، اذعان داشت: قصد داریم با وارد کردن این گونه ماهی در سبد مصرف انسانی در قالب چیپس و پروتئین خشک و یا نیز در قالب محصولات خمیری و صنعتی ارزش افزودۀ فانوس ماهیان را افزایش دهیم.

























ارسال نظرات
آخرین اخبار