۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

بازگشت مجدد دزدان دریایی در دوران کرونا

افزایش ۲۴ درصدی دزدان دریایی در سه ماهه اول سال جاری میلادی در پی شیوع ویروس کرونا و گسترش آن به کشور‌های آمریکای لاتین مانند اکوادور حاکی از بازگشت مجدد دزدان دریایی است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ تعداد حملات دزدان دریایی به کشتی‌ها کمتر از ۲۵ سال گذشته بود.
کد خبر: ۸۷۱۱۵
بازگشت مجدد دزدان دریایی در دوران کرونا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "Brandon Prins" تحلیلگر علوم سیاسی و امنیت دریایی گفت: چند سال پیش قرار بود جامعۀ دریایی پایان دزدی دریایی را جشن بگیرد،  زیرا تعداد حملات سال به سال کمتر می‌شد به گونه‌ای که در سال گذشته میلادی به کمترین میزان خود رسید، اما ورود دزدان دریایی به یک کشتی در بندر Guayaquil, اکوادور در ماه مارس و حمله به یک کشتی و سرقت  چند کانتینر، دزدی دریایی در سال ۲۰۲۰ را وارد مرحلۀ جدیدی کرد.

زیرا به گفتۀ کارشناسان از سال ۲۰۰۸ به بعد منطقه خلیج‌عدن و سومالی به منطقۀ خطرناک تبدیل شده بود که در برخی از مناطق آسیایی نیز فعالیت می‌کردند در این خصوص البته حضور ناو‌های نظامی از اکثر کشور‌ها توانست تا حدودی تهدید‌های دزدی دریایی را مهار کند. به گونه‌ای که بر اساس گزارش اتاق کشتیرانی سازمان بین المللی دریانوردی در سال ۲۰۱۹ هیچ‌گونه دزدی موفقیت‌آمیز در خلیج عدن گزارش نشد و در جنوب شرقی آسیا نیز نظارت‌های نهایی با هماهنگی دولت‌های ملی و فرا‌ملی سلامت خطوط حمل و نقل دریایی کنترل شد. در این ارتباط ۴۵۰ رویداد دزدی دریایی در سال ۲۰۱۰ به کمتر از ۱۶۵ حادثه در سال ۲۰۱۹ رسید.

 وی یادآورشد: گزارش‌های رسیده نشانۀ آن است که بیکاری و فقر اقتصادی در دوران کرونا مناطق دزدی دریایی را از غرب آفریقا به سمت آب‌های آمریکا‌ی جنوبی کشانده است که متاسفانه در کشور‌های فقیر دزدان دریایی از شورشیان و گروه‌های مسلح برای سرقت از کشتی‌ها استفاده می‌کنند به عنوان مثال گروه‌های شبه‌نظامی در نیجریه به ویژه در منطقۀ دلتای رودخانۀ نیجر و خلیج گینه به کمک دزدان دریایی می‌شتابند.

در ادامه این گزارش آمده است از آنجایی‌که بر اثر ویروس کرونا اقتصاد دولت‌ها تضعیف شده و اقتصاد دریایی تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفته توجه همۀ دولت‌ها و نیرو‌های نظامی برای مقابله با ویروس کرونا بسیج شده است. این کار فرصت‌های جدیدی را برای دزدان دریایی ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد کشور‌ها باید برای مقابله با این مسأله که ممکن است امنیت دریایی را به خطر بیندازد چاره‌اندیشی کنند که هماهنگی  دولت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد یک ضرورت محسوب می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار