۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

دروازه صادرات منطقه آزاد اروند باز شد

مدیرعامل منطقه آزاد اروند گفت: مرز شلمچه به عنوان یکی از دروازه‌های اصلی صادرات کالا از منطقه آزاد اروند به عراق چهارشنبه امروز پس از چهار ماه بازگشایی می‌شود.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۷۰۹۰
دروازه صادرات منطقه آزاد اروند باز شد
 
اسماعیل زمانی در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: این دروازه صادراتی پس ازمدت‌ها رایزنی با مقامات عراقی و استان بصره با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی باز خواهد شد تا رونق اقتصادی در شهر‌های بندری آبادان و خرمشهر بازگردد.

وی گفت: صادرکنندگان کالا می‌توانند از منطقه آزاد اروند صادرات کالا‌های خود را به عراق و استان بصره ازسربگیرند.

زمانی افزود: با باز شدن مرز شلمچه، صادرکنندگان کالا می‌توانند از مرز زمینی شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به عراق کالا صادر کنند.

محمد حیدری معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: مرز تجاری شلمچه در محدوده منطقه آزاد اروند پس از کسب موافقت طرف عراقی بر روی کامیون‌های صادراتی ایران باز شد.

"اسعد العیدانی" استاندار بصره نیز در این باره  گفت: این گذرگاه مرزی چهار ماه پس از بسته شدن بر روی مبادلات بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران بازگشایی شد.

وی افزود: گذرگاه مرزی شلمچه، پس از موافقت نخست وزیر و کمیتهۀ ملی بهداشت و ایمنی عراق تنها برای انجام امور تجاری و مبادلۀ کالا بازگشایی شده است وفعلاً تردد گردشگر و زائران عتبات عالیات در این مرز صورت نمی‌گیرد.   

العیدانی بیان کرد که واردات کالا‌های ایرانی از طریق گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان به بندر بصره ضمن زمان‌بر بودن سبب شده بود که تجار این استان برای ورود کالا متحمل هزینۀ گزافی شوند بنابراین در رایزنی با دولت و همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد گذرگاه شلمچه بازگشایی شد.

استاندار بصره ادامه داد: تمام پروتکل‌های بهداشتی در مبادلات تجاری بازارچه مرزی شلمچه رعایت خواهد شد و با استقرار یک سامانه سیار بارگیری از سوی ایران ورود و خروج کالا بدون تماس و دخالت انسانی انجام می‌شود.

طبق توافق مقام‌های ایرانی و عراقی اکنون دو روز در هفته  گذرگاه مرزی شلمچه برای مبالات تجاری باز است و در این دو روز محموله‌های ۵۰۰ دستگاه کامیون در مرز مبادله خواهد شد.

به دنبال شیوع  ویروس کرونا فعالیت گذرگاه‌های مرزی ایران و عراق در مناطق جنوبی و مرکزی این کشور برای پیشگیری از انتشار این ویروس از اسفند ماه سال گذشته به حال تعلیق درآمد.

پیش بینی می‌شود با بازگشایی دروازه صادراتی منطقه آزاد اروند در شلمچه، صرافی‌های آبادان و خرمشهر فعالیت جدی خود را از سربگیرند.  
ارسال نظرات
آخرین اخبار