معاون امور دریایى سازمان بنادر اعلام کرد:
ضعف ساختار لنج های چوبی و فایبرگلاس علت اصلی حریق
معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام علل اصلی حریق در شناورهاى سنتى، اقدامات انجام شده به منظور جلوگیرى از حریق در این شناورها را تشریح کرد.
به گزارش مانا، جلیل اسلامى در مورد دلایل اصلی حریق در شناورهای سنتی، اظهار داشت: این مسئله را مى توان در ابعاد مختلف بررسى کرد که ساختار ضعیف لنج های چوبی و فایبرگلاس برای مقاومت در هنگام بروز حریق و ضعف آموزش خدمه شناورهای سنتی از مهمترین آنها است.
وى افزود: عدم رعایت ایمنی از سوی خدمه، استفاده از تجهیزات غیراستاندارد اضافی روی شناور مانند موتورپمپهای بنزینی و نگهداری بنزین غیرمجاز روی شناورها از دیگر دلایل حریق شناورهای سنتی است.
عضوهیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردى ادامه داد: رفتار غیرایمن در نحوۀ انتقال سوخت در شناورها، رفتار غیرایمن در هنگام آشپزی روی شناور و عدم رعایت صفافی ایمن لنجها را می توان از دلایل دیگر حریق در شناورهای سنتی نام برد.
اسلامى در ادامه ضمن تشریح اقداماتی که از طریق سازمان بنادر و دریانوردى به منظور جلوگیرى از حریق در شناورهای سنتی دنبال می شود، گفت: ممنوعیت استفاده از پمپ های بنزینی روی شناورهای سنتی، الزام لنج ها به حضور حداقل خدمۀ شناور در هنگام پارک و کنار اسکله و افزایش نظارتهای ایمنی شناورهای سنتی از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
معاون امور دریایى سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در این زمینه اقدامات دیگرى همچون ایجاد طرح صفافی ایمن لنجها در بنادر و تهیه و پیگیری روند جایگزینی شناورهای سنتی مدنظر قرار گرفته است، اظهار کرد: اختصاص وام کم بهره به نوسازی ناوگان سنتی، تجهیز بنادر به امکانات اطفاء حریق ثابت و تأمین شناورهای آتشخوار متناسب با نیاز بنادر شناورهای سنتی از دیگر فعالیتهای این سازمان به منظور جلوگیرى از حریق در شناورهای سنتی است.
اسلامى خاطر نشان کرد: تعامل با سازمان شیلات در خصوص ارتقاء ایمنی شناورهای صیادی سنتی، برگزاری آموزشهای تکمیلی برای خدمه شناورهای سنتی، پیگیری طرح تعویض پمپهای سیار بنزینی با پمپهای گازوییلی و نیز تقویت هماهنگی بین ارگانهای استانی برای ارتقای توان مقابله با حریق شناورهای سنتی از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است.