۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵

چشم انداز مبهم بازار فلۀ خشک!

چشم انداز مبهم بازار فلۀ خشک!
پیش‌بینی‌ها حاکی است از یک سو تجارت بسیار خوب سنگ‌آهن منجر به رشد پایدار نرخ‌های چارتری بازار فلۀ خشک می‌شود، اما از طرف دیگر واردات کمرنگ ذغال‌سنگ هند به عنوان مانعی در مقابل سیر صعودی عمل کند.
کد خبر: ۸۷۰۷۶
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Drewry با نگاهی بر بازار فلۀ خشک نوشت: با توجه به تقاضای چشم‌گیر سنگ‌آهن در چین که فرصت جذب شناور‌های فله‌بر را افزایش می‌دهد، چشم‌انداز پایداری برای نرخ‌های چارتری بازار فلۀ خشک تصور می‌شود. تمرکز دولت چین برای تثبیت رشد اقتصادی منجر به روند صعودی توسعۀ زیرساختاری خواهد شد؛ از این رو، تقاضا برای فولاد و سنگ‌آهن در این کشور افزایش را به نمایش خواهد گذاشت. اما از آن‌طرف، Drewry نسبت به واردات ذغال‌سنگ به هند در ماه جولای خوش‌بین نیست. قرنطینۀ ناشی از اپیدیمی طی دو ماه گذشته در هند، به شدت مصرف ذغال‌سنگ این کشور را کاهش داده است. اگرچه کشور در حال بازگشایی و ازسرگیری فعالیت است، اما زمان خواهد برد تا تقاضا به وضعیت نرمال خود باز گردد. روند فزایندۀ پایدار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ و همچنین کمبود نیروی کار، اجازۀ بهبود فعالیت‌های ساخت و زیرساختاری را می‌گیرد. این مسأله تقاضا برای فولاد و سیمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

با توجه به اینکه یکی از مقاصد اصلی صادرات ذغال‌سنگِ اندونزی، کشور هند است، اُفت واردات ذغال‌سنگ در هند به شدت به تولیدکنندگان ذغال‌سنگ در اندونزی آسیب وارد کرده است. طی چهار ماه نخست ۲۰۲۰، تجارت ذغال‌سنگ در مسیر تجاری اندونزی به هند به ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تُن کاهش پیدا کرده که این رقم مساوی محمولۀ بیش از ۱۶۰ فله‌بر پاناماکس است. هم‌چنین افزایش تقاضا برای ذغال‌سنگ در چین و آسیای جنوب شرقی به حدی نیست که بتواند سطح پایین واردات ذغال سنگ به هند را جبران کند. بنابراین، در کل بازار صادرات ذغال سنگ اندونزی تحت فشار باقی خواهد ماند.

لازم به ذکر است: ظرفیت ناوگان در نیمۀ نخست ۲۰۲۰ رشد ۲.۶ درصدی را به نمایش گذاشت. به دنبال تحویل بالای شناور، ظرفیت عرضۀ تناژ در ماه‌های باقی‌مانده ۲۰۲۰ نیز به روند افزایشی خود همچنان ادامه خواهد داد. قرار است ۲۵ میلیون DWT در نیمۀ دوم ۲۰۲۰ تحویل داده شوند. اما نکتۀ قابل توجه اینکه، روند کاهشی مستمر در بازار سفارش ساخت، قطعاً رشد ناوگان را از ۲۰۲۱ محدود خواهد کرد. چنانچه در نیمۀ نخست ۲۰۲۰، تنها شش میلیون و ۲۰۰ هزار DWT سفارش ساخت به ثبت رسیده است که نسبت به نیمه نخست ۲۰۱۹ حکایت از اُفت بسیار شدید ۵۵ درصدی دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار