کرونا و کسب و کار‌های بین‌المللی

کد خبر: ۸۷۰۴۲

کرونا و کسب و کار‌های بین‌المللی

زمانی که چین در شهر ووهان شناسایی مواردی از ابتلای به ویروس کرونای جدید (کووید-۱۹) را اعلام کرد، هیچکس تصور نمی ­کرد که این اتفاق ممکن است باعث یکی از سخت­ ترین و پیچیده ­ترین تحولات فرهنگی، اجتماعی، پزشکی-بهداشتی و اقتصادی چند دهه اخیر شود؛ اما در مدت نسبتاً کوتاهی این بیماری ویروسی دنیاگیر شد و جامعه بشری (بیش از ۱۰۰ کشور) را باچالش‌­های جدی در حوزه­ های مختلفی مواجه کرد. علاوه بر آسیب‌­هایی اعم از تلفات و آسیب­ های جسمی و روحی وارده بر انسان که در جای خود جبران ناپذیر و تأسف بار است، به دلیل سیاست ­های بکار گرفته شده در کشورهای مختلف مانند قرنطینه، فاصله ­گذاری فیزیکی و از این قبیل، باعث توقف فعالیت ­های اقتصادی گسترده ­ای در جهان شده است. وسعت این تأثیر به ­گونه ­ای است که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تغییرات اقتصادی (و حتی اجتماعی-فرهنگی) ناشی از این بیماری در دهه­ های اخیر بی‌سابقه است. به یقین فعالیت­‌های اکثر کسب­ و کارها، به خصوص کسب­ و کارهای بین ­المللی در سطح گسترده ­تری و در حوزه ­های مختلفی چون منابع انسانی، زنجیره تأمین، بازاریابی و فروش آسیب ­دیده و یا نیازمند بازنگری در مدل ­های کسب­ و کار، تکنولوژی­ ها، نگرش ها، رویکردها و مسئولیت ­های اجتماعی می ­باشد.

مؤسسات مشاوره ­ای بزرگ دنیا از همان ابتدا شروع به بررسی و مطالعه این تحولات و تبعات حال و آینده آن روی کسب ­و کارها نمودند و نتیجه کار خود را به شکل گزارش­ ها، چک­ لیست ­ها و مقالات در اختیار شرکت ­ها قرار دادند. خوشبختانه بعد از سال­ها اساتید دانشگاه و دست ­اندرکاران و خبرگان صنایع به جای انجام پژوهش ­های تکراری (و کمتر هدفمند و کاربردی)، در این دوره بیشتر بر این محتوا تأکید نموده و با ترجمه و گاهی بومی­ سازی آنها به آگاهی ­دهی مدیران ارشد کشور و بنگاه­ های اقتصادی پرداختند.

فهرست مقالات این شماره مجله IBC شامل : پیش­بینی برای جهان پساکرونا،  اولویت­های افراد در واکنش به کووید-۱۹، رفتارهایی که به رهبران در مواجهه با بحران کمک می‌کنند، کووید-۱۹ و اهداف شرکت – چهار روش پاسخ برای کسب وکارها،  تأثیر کروناویروس بر منابع انسانی و هنجار جدید کار،  پاسخ به تأثیر ویروس کرونا بر زنجیره‌های تأمین، نگاهی جهانی به چگونگی تغییر رفتار مصرف‌کننده هم‌زمان با شیوع ویروس کووید-۱۹،  مطمئن شوید که رابطه با مشتریان تا بعد از کرونا ویروس دوام داشته باشد. ، استراتژی برند خودتان را برای دوران کرونا ویروس تنظیم کنید

ارسال نظرات
آخرین اخبار