۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱

بررسی عملکرد هفتگی بورس تهران: حکشتی همچنان می‌تازد

بازار سهام طی هفته گذشته با بازدهی بیش از ۱۳ درصدی شاخص کل بورس و عبور این نماگر از مرز یک میلیون واحد مواجه شد. به این ترتیب بازدهی بازار سهام از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته به بیش از ۲۰۰ درصد رسید.
کد خبر: ۸۷۰۴۰
 
بررسی عملکرد هفتگی بورس تهران: حکشتی همچنان می‌تازد
به گزارش خبرنگار بورس مانا، همچنین میانگین ارزش معاملات خرد روزانه با توجه به جریان نقدینگی پرقدرت ورودی به بازار از مرز ۱۸.۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد و رکورد جدیدی را برای بازار رقم زد.
در میان متغیر‌های اثرگذار بر روند بازار سهام، ارزش برابری ریال به دلار را شاید بتوان مهمترین مؤلفه تعیین کننده مسیر بازار دانست که باعث شده سرمایه‌گذاران تمایلی به نگهداری ریال نداشته باشند. بر همین اساس است که جریان پرقدرت ورود نقدینگی به بازار همچنان ادامه دارد.
آمار معاملات هفته گذشته
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته گذشته به عدد یک میلیون و ۶۱۲ هزار واحد رسید و بیش از ۱۳.۵ درصد، بازدهی را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بورس در معاملات هفتۀ گذشته ۱۹۳ هزار واحد افزایش داشت.
در پنج روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت نماد‌های بانک ملت، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و فولاد مبارکه اصفهان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
همچنین گروه محصولات چرمی، فرآورده‌های نفتی، استخراج کانه‌های فلزی، خودرو و قطعات، چند رشته‌ای صنعتی، چاپ، فنی و مهندسی، محصولات کاغذی، فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و شیمیایی با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
این در حالی بود که گروه‌های محصولات فلزی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، قند و شکر، زراعت و خدمات وابسته، اطلاعات و ارتباطات، پیمانکاری صنعتی، استخراج زغال سنگ، لاستیک و پلاستیک و عمده‌فروشی با بیشترین بازدهی منفی در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.
پیش بینی هفته جاری
با توجه به رشد پر‌شتاب هفتۀ گذشته و تشکیل صف‌های خرید دسته جمعی در اکثریت بازار کارشناسان معتقدند این هفته شاهد بازاری پر عرضه و متعادل خواهیم بود.
البته روند کلی بازار صعودی است و استراحت در میان مسیر‌های صعودی اتفاقی طبیعی و قابل پیش‌بینی است.
همچنین برخی تحلیلگران تکنیکال عبور شاخص از محدوده ۱.۵ میلیون واحدی و نزدیک شدن آن را به سطح ۱.۷ میلیون واحدی مهم می‌دانند و این احتمال را می‌دهند که شاخص کل در اینم سطوح با مقاومت‌هایی مواجه شود.
در مجموع به نظر می‌رسد بازار از این به بعد تمایل به سهامداری در گروه‌ها و نماد‌های بزرگ دارد و ترجیح می‌دهد با خروج از نماد‌های کوچک، سرمایه‌ها را به گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز مثل نماد‌های بانکی، معدنی، فلزی، پالایشی و پتروشیمی تزریق کند.
عملکرد صنعت حمل و نقل
صنعت حمل و نقل طی هفته گذشته با بازدهی کمتر از یک درصدی از رشد بازار عقب ماند. در این میان نماد حکشتی متعلق به سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی با بازدهی بیش از ۱۴ درصدی، بهترین سهم در میان نماد‌های حاضر در گروه حمل و نقل بود.
به این ترتیب از ۱۵ نماد حاضر در گروه حمل و نقل حکشتی با رشد قیمت ۱۴ درصدی، بهترین نماد گروه بود. پس از آن نماد حسیر متعلق به سهام شرکت ریل سیر کوثر با بازدهی حدود هشت درصدی قرار دارد.
در مقابل، اما سهام شرکت آسیا سیر ارس با نماد حآسا افت بیش از ۱۰ درصدی قیمت سهام را تجربه کرد و در انتهای جدول گروه حمل و نقل قرار گرفت. جزئیات عملکرد گروه حمل و نقل را در جدول زیر بررسی کنید.
 
بررسی عملکرد هفتگی بورس تهران: حکشتی همچنان می‌تازد
ارسال نظرات
آخرین اخبار