۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

دورنمای حمل فله در شرایط کرونا

کارشناسان پیش بینی می کنند شیوع ویروس کرونا تقاضای حمل فله را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
کد خبر: ۸۷۰۳۸
دورنمای حمل فله در شرایط کرونا
 
به گزارش مانا، بیماری کرونا فاکتور اساسی در شکل دهی تحولات در بازار حمل فله خواهد بود و دورنمای این بازار حداقل در کوتاه مدت چالشی ارزیابی می‌شود. به رغم پیش بینی رشد بسیار محدود ناوگان حمل فله، اما انتظار می‌رود شیوع ویروس کرونا تقاضای حمل را نیز به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
دورنمای حمل فله در شرایط کرونا
هم اکنون پیش بینی‌ها حاکی از کاهش چهار درصدی حجم تجارت دریایی محمولات فله در سال میلادی جاری است که به صورت بالقوه کمتر از کاهش‌های صورت گرفته در این تجارت در طی بحران اعتباری جهان در سال ۲۰۰۹ است.

واردات سنگ آهن چین با افزایش ماهیانه ۱۱ درصدی در ماه آوریل به  ۹۵.۷ میلیون تُن افزایش یافته است. این رقم مجموع واردات کشور چین از ابتدای سال میلادی جاری را به ۳۵۹ میلیون تُن افزایش داد که نسبت به مقطع مشابه سال قبل رشد پنج  درصدی داشته است.

انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شاهد کاهش تقاضای سنگ آهن از سوی سایر کشور‌ها به واسطه کاهش‌های شدید در تولید فولاد باشیم. همچنین انتظار می‌رود افزایش تولید کشور‌های برزیل و استرالیا راهی کشور چین شده و واردات این کشور را بهبود بخشد.
دورنمای حمل فله در شرایط کرونا
شرایط تجارت زغال کک کشور هند نیز به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان زغال کک جهان چالشی شده است. تمدید تعطیلی‌ها و تاثیرات عمده این امر بر فعالیت صنایع فولاد احتمالا ًکاهش شدید تولید فولاد خام این کشور در ماه‌های آتی را به دنبال خواهد داشت( زغال کک از مواد اولیه اساسی در تولید فولاد است)  
اما در کشور چین تخمین زده می‌شود با واردات ۱۴.۱ میلیون تُن در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ رشد ۱۰۰ درصدی واردات این ماده به وقوع پیوسته باشد. همچنین پیش بینی می‌شود تجارت دریایی زغال سنگ با کاهش هفت درصدی در سال ۲۰۲۰ مواجه و به رقم ۹۴۷ میلیون تُن در کل این سال دست یابد. واردات زغال سنگ چین در سه ماهه ابتدای سال ۲۰۲۰ با افزایش ۱۵ درصدی مواجه بوده است. 
گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت چین احتمالا سهمیه واردات بدون تعرفه غلات خود را افزایش خواهد داد تا واردات غلات از آمریکا را در فاز یک توافق تجاری بین دو کشور تسهیل نماید. تخمین زده می‌شود واردات دریایی غلات چین در بین ماه‌های ژانویه تا آوریل ۲۰۲۰ برابر ۲۴.۲ میلیون تن بوده باشد. 

همچنین در ماه آوریل تنها یک فروند کشتی فله بر اوراق سازی شد در حالی که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ متوسط تعداد کشتی‌های فله بر اوراقی در هر ماه برابر ۱۶ فروند بوده است. این روند به دلیل تاثیر تعطیلی‌های اجباری در شبه قاره هند است. همچنین عقد قرارداد‌های ساخت کشتی نیز در بخش حمل فله به واسطه کاهش درآمد‌ها در این بخش روند نزولی داشته است. علاوه بر این نرخ اجاره برای کشتی‌های فله بر در ماه آوریل با روند کاهشی مواجه بوده است.  همچنین متوسط درآمد اجاره سفری کشتی‌های پاناماکس و سوپراماکس در ۱۲ ژوئن به ترتیب برابر ۶۸۱۳ و ۷۶۸۸ دلار بر روز بوده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار