۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
تناقض در بازار کانتینری!

اُفت شدید حجم جابه‌جایی کانتینر در مقابل رشد نرخ کرایۀ حمل

مؤسسۀ تحقیقاتی Drewry با توجه به تأثیر اقدامات محدود کنندۀ ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ بر روی روند تجارت جهانی کانتینر، پیش‌بینی می‌کند، سال ۲۰۲۰ شاهد اُفت ۷.۳ درصدی حجم جابه‌جایی کانتینر نسبت به ۲۰۱۹ خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۰۱۴
 
اُفت شدید حجم جابه‌جایی کانتینر در مقابل رشد نرخ کرایۀ حمل
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Drewry در جدیدترین تحلیل خود از بازار کانتینری با اشاره به اینکه برآورد نرخ‌های کرایۀ حمل و سودآوری به شدت بستگی به وضعیت گسترش یا مهار ویروس کووید ۱۹ دارد، نوشت: پیش‌بینی مؤسسه تحقیقاتی Drewry درخصوص تأثیر اقدامات محدود کنندۀ ویروس کرونا بر روی تجارت جهانی کانتینر حکایت از آن دارد که سال ۲۰۲۰، اُفت ۷.۳ درصدی حجم جابه‌جایی را نسبت به ۲۰۱۹ به نمایش خواهد گذاشت. در یک سناریوی منفی، حتی اُفت ۱۲ درصدی حجم جابه‌جایی در بنادر نیز دور از انتظار نیست.

درحالی‌که انتظار می‌رود حجم تجارت جهانی کانتینر در سه ماهۀ دوم ۲۰۲۰ بسیار ضعیف باشد، اما اقدامات مناسب خطوط در بخش کاهش عرضۀ تناژ و پایین آوردن هزینه، منجر به رشد چشمگیر نرخ‌های کرایۀ حمل شده است. برآورد می‌شود که نرخ‌های کرایۀ حمل در بازار به سرعت افزایش سه درصد را نشان دهند، این درحالی است که در ماه مارس کاهش شش درصد برای نرخ‌های کرایه حمل پیش‌بینی شده بود.

لازم به ذکراست به همراه مدیریت منظم ظرفیت عرضۀ تناژ و درنتیجه صرفه‌جویی قابل توجه و از سوی دیگر هزینه‌های پایین‌تر سوخت، انتظار می‌رود صنعت کشتیرانی کانتینری سود‌های عملیاتی در حدود 9 میلیارد دلار را در ۲۰۲۰ کسب کند، روندی کاملاً معکوس در مقایسه با چهار میلیارد کسری پیش‌بینی شده در ماه مارس!

این گزارش ادامه داد در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول IMF برای چشم‌انداز اقتصاد جهانی، پیش‌بینی اُفت سه درصد را کرده بود، اما در ماه ژوئن این صندوق با تقلیل چشم انداز قبلی خود، برآورد کرد روند نزولی ۴.۹ درصدی در انتظار اقتصاد جهانی در ۲۰۲۰ خواهد بود. آنچه مسلم است اینکه چشم‌انداز اقتصادی بسیار مبهم و نامشخص به معنای ریسک تنزل بسیار بالا است.

شایان ذکر است ویروس کووید ۱۹ تأثیر قابل‌توجهی در کاهش روند تحویل و اوراق شناور نیز به همراه داشته است، براساس پیش‌بینی صورت گرفته در ابتدای ۲۰۲۰، قرار بود حدود ۲۰۰ فروند شناور با مجموع ظرفیت ۹۵۵ هزارTEU تا پایان سال تحویل داده شوند. اما درحال حاضر با توجه به محدودیت‌های قرنطینه، کمبود نیروی کارِ زبده و عدم امکان صدور ویزا برای کارگرانی که به وطن بازگشته‌اند، انتظار نمی‌رود که این تعداد شناور بتوانند از درب یارد‌ها خارج و به آب انداخته شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار