۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱

اهمیت شبکه فاضلاب جنوب کشور در عدم بروز کشند سرخ

تکمیل و راه اندازی طرح‌های احداث و توسعۀ شبکه فاضلاب شهر‌های بندرعباس، خرمشهر، آبادان، بوشهر و چابهار با کاهش آلودگی‌های ورودی به خلیج فارس، نقش مؤثری در  عدم بروز پدیدۀ کشند سرخ خواهد داشت.
کد خبر: ۸۶۹۸۷
اهمیت شبکه فاضلاب جنوب کشور در عدم بروز کشند سرخ
 
مدیر کل دفترحفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص اقدامات انجام شده جهت کنترل پدیدۀ مخرب زیست محیطی کشند سرخ در آب‌های جنوبی کشور اذعان داشت: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ وظایف قانونی، طی سال‌های گذشته نسبت به بررسی عوامل بروز این پدیده و پیش بینی برنامه‌های اصولی لازم در این زمینه اقدام کرده است.

داوود میرشکار افزود: به همین منظور با توجه به نقش اساسی فاضلاب‌های انسانی شهری و روستایی در بروز کشند سرخ، پیشنهاد اقدامات اصولی جهت کاهش مخاطرات زیست محیطی خلیج فارس و دریای عمان، به ویژه کاهش بروز کشند سرخ به کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست ارائه شد.

وی خاطرنشان ساخت: این لایحه پیشنهادی که پس از جلسات کارشناسی و با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط تهیه شد با اصلاحات مورد نظر کمیسیون امور زیربنایی مشتمل بر ۱۲ ماده به تصویب کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست دولت رسید.  

به گفته وی یکی از مهمترین اقدامات این برنامه، تسریع در تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های احداث و توسعۀ شبکه فاضلاب شهر‌های بندرعباس، خرمشهر، آبادان، بوشهر و چابهار در جنوب و شهر‌های ساری، رشت و گرگان در شمال کشور به صورت کوتاه مدت و برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت برای شهر‌های دارای بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت در نواحی ساحلی بوده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: این امر بر‌اساس مطالعات اولویت‌بندی اجرای طرح‌های فاضلاب‌های شهری و روستایی اجرایی می‌شود.

میرشکار تصریح کرد: در‌حال حاضر سازمان حفاظت محیط زیست به طور مستمر موضوع مذکور را پیگیری کرده تا با حمایت دولت و به ویژه وزارت نیرو این اقدام مهم هر چه سریع‌تر تحقق یابد.

وی در ادامه گفته‌های خود به اقدامات سازمان محیط زیست در سطح محلی و استانی پس از بروز کشند سرخ در آب‌های جنوبی کشور اشاره کرد و گفت: نمونه‌برداری از مناطق دریایی تحت تأثیر به صورت روزانه در سطح گسترده انجام شده است.

مدیر‌کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از شناسایی گونه‌های فیتوپلانکتونی عامل کشند سرخ و شمارش تراکم سلول‌ها توسط ایستگاه تحقیقات محیط زیست دریایی هرمز در محدودۀ آب‌های بندرعباس و هرمز و به صورت غیر‌مستمر در سایر مناطق شامل جاسک، بندر لنگه، قشم و کیش خبر داد.

میرشکار، تعیین روش مناسب نمونه‌برداری و تثبیت جهت جلوگیری از تخریب نمونه‌های فیتوپلانکتونی، برداشت زندۀ نمونه‌ها  و نمونه برداری و پایش سواحل و آب‌های استان هرمزگان و در مقاطعی استان بوشهر به منظور بررسی وضعیت و وسعت کشند سرخ را از دیگر اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد.

وی همچنین به شناسایی گونه‌های ماهی تلف شده در اثر پدیدۀ کشند سرخ  و شمارش و تعیین تراکم گونه فیتوپلانکتونی عامل کشند سرخ در نمونه‌های به دست آمده از مناطق مختلف آب‌های ساحلی هرمزگان توسط ایستگاه تحقیقات دریایی هرمز اشاره کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه از هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست با دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله دامپزشکی، شیلات ایران، مؤسسه تحقیقات شیلات، دانشگاه‌های علوم پزشکی، استانداری، شورای شهر و ... جهت مقابله با این پدیده واطلاع رسانی به رسانه‌های جمعی، تنویر افکار عمومی و آموزش جوامع محلی  خبر داد.

گونۀ پلانکتونی "کوکلودینیوم"عامل بروز این پدیده بود. علاوه بر مرگ و میر آبزیان ساحلی خسارت اقتصادی چشمگیری به جامعۀ صیادی و صنایع شیلاتی وابسته وارد شد. این شکوفایی پلانکتونی از شرق استان هرمزگان به آب‌های ساحلی استان‌های بوشهر و خوزستان نیز گسترش یافت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار