۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
مدیرکل تجاری‌سازی وتشکل‌های وزارت راه و شهرسازی:

کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت در سال گذشته/ تداوم روابط حمل‌و‌نقلی با کشور‌های همسایه به‌رغم شیوع کرونا

مدیرکل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی، تضعیف ترانزیت و مرتبط دانستن آن با موضوع قاچاق را مغایر با اهداف نظام دانست و از کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت در سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۸۶۹۶۶

کاهش ۳۰ درصدی ترانزیت در سال گذشته/ تداوم روابط حمل‌و‌نقلی با کشور‌های همسایه به‌رغم شیوع کرونا

به گزارش مانا، امین ترفع با اشاره به اهمیت نقش ترانزیت در اقتصاد کشور اظهار کرد: متاسفانه برخی به دنبال مطرح کردن این موضوع هستند که ترانزیت عامل قاچاق کالا در کشور است و با این عنوان در پی کمرنگ کردن يكي از مهم‌ترین بخش‌هاي حمل و نقل کشورند. این درحالی است که در تمام برنامه‌های کلان کشور از جمله برنامه ششم توسعه و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به این حوزه اشاره شده است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص نقش ترانزیت در حمل و نقل کالا یادآور شد: برای مثال ایشان در نوروز سال ۹۳ در حرم امام رضا(ع) عنوان نمودند «حمل و نقل ترانزیت یکی از فرصت‌های بزرگ کشور است که از جنوب به دریای آزاد و از شمال به آب‌های محدود منتهی می شود. همسایه‌های ما ۳۷۰ میلیون نفر جمیعت دارند و میزان ارتباط با کشورهای همسایه برای رونق اقتصادی کشور ما بسیار مهم است

مدیر کل تجاری‌سازی و تشکل‌های وزارت راه و شهر سازی در ادامه آماری در‌باره میزان ترانزیت کالا در دو سال گذشته ارایه کرد و گفت: سال ۹۷ حدود ۱۰.۴ میلیون تن ترانزیت در کشور انجام شد که این میزان در سال ۹۸ به ۷.۶ کاهش یافته است.

او تصریح کرد: بر اساس این آمار کاهش ۳۰ درصدی در ترانزیت كالا داشته ایم بنابراین نیازمند یک اراده جدی در سطح ملي برای جبران و تقويت مزیت‌های رقابتی ترانزيتي هستیم و ۲۴ دستگاهی که در این حوزه تأثيرگذارند باید این آمار را به عنوان هشدار در نظر بگیرند تا مزیت كشور در حوزه ترانزیت کمرنگ نشود.

او ادامه داد: همچنين در بند ۴ ابلاغيه برنامه ششم توسعه آمده است« توسعه پیوندهای اقتصادی و تجاری متقابل و شبکه‌ای کشور به ویژه کشورهای آسیایی جنوب غربی و تبدیل شدن به قطب تجاری و ترانزیتی باید اجرایی شود.» در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز توسعه و اصلاح شبکه حمل و نقلی با توجه به نگرش شبکه ای توسعه محور،آمایش سرزمین، ملاحظات دفاعی و سودآوری ملی و موقعیت ترانزیتی کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

ترفع ادامه داد: تاکید مکرر بر ترانزیت در قوانین بالادستی بر اهمیت ترانزیت و نقش آن در امنیت ملی و افزايش توان ژئوپلیتیکی اشاره دارد، بنابراین ضربه زدن به ترانزیت کشور مغایر با سیاست‌های کلان کشور است.

او با بیان این که موقعیت جغرافیایی کشور باعث شده تا ترانزیت به یکی از مهمترین ابزارهای ایجاد چسبندگی اقتصادی با کشورهای همسایه تبدیل شود، گفت: باید به گونه‌ای روابط خود را در حوزه ترانزیت توسعه دهیم که حتی در شرایط بحرانی مانند کرونا نیز این روابط قطع نشود، همان طور که این اتفاق افتاد و ارتباط ما با برخی کشورهای همسایه علی رغم تمام محدودیت‌ها رخ داد.

ترفع با اشاره به تاریخ ترانزیت در کشور گفت: ترانزیت در کشور ما تاریخ دیرینه‌ای دارد، در دوران صفویه با هدف افزايش نقش كشور در جاده ابريشم، برنامه ريزی شد تا هزار و يك کارونسرا در کشور ساخته شود و هدف این بود در مسیر جاده ابریشم که تجار از ملیت‌های مختلف تردد می كنند، تردد و تبادلات تجاري با حداقل هزینه و حداكثر تسهيلات رخ دهد. از سوى ديگر در مجاورت کاروانسراها، بازار و مسجد ساخته می شد و این آمیختگی فرهنگی، اجتماعی و مذهبی از قرن‌های گذشته در بحث ترانزیت ایران وجود داشته است.

او ادامه داد: امروز نيز برای توسعه این روابط و نیز به منظور ارتقاء موقعيت ژئوپلیتیک همواره باید مزیت نسبی جغرافيايي موجود را به مزیت رقابتی تبدیل کنیم و این امر با کاهش هزینه‌ها، کاهش زمان سفر و توسعه کنترل‌های هوشمند بجاي نظارت هاي مداخله گر و هزينه زا به دست می آید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار