۰۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸

اختصاص ۲ میلیارد تومان جهت گردشگری تالاب شادگان

مدیر کل اداراه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان از اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار جهت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در تالاب بین المللی شادگان در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۸۶۹۳۹
اختصاص ۲ میلیارد تومان جهت گردشگری تالاب شادگان
 
حکمت الله موسوی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امسال زیرساخت‌های گردشگری در روستای صراخیه  و رگبه  و‌اقع در ساحل تالاب بین‌المللی شادگان احیا می‌شود.

مدیر کل اداراه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان، افزود: سال گذشته بخشی از زیرساخت‌های گردشگری ایجاد شده در روستا‌های صراخیه و رگبه که دچار آتش‌سوزی شده بود از بین رفت و امسال در نظر داریم این زیرساخت‌ها را به طور مجدد احیا کنیم.

این مقام مسئول در استان خوزستان از اختصاص دو میلیارد تومان اعتبار جهت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در تالاب بین‌المللی شادگان در سال جاری خبر داد.

به گفته وی، بخشی از این اعتبارات تخصیص یافته، استانی و یک میلیارد آن نیز از محل اعتبارات ملی تامین خواهد شد.

وی از ایجاد سرویس بهداشتی، اسکله و آلاچیق و نیز سایر امکانات مرتبط با گردشگری در روستا‌های صراخیه و رگبه واقع در تالاب بین‌المللی شادگان خبر داد.

موسوی یادآور شد: همچنین علاوه بر خسارات ناشی از آتش‌سوزی به زیرساخت‌های گردشگری در تالاب شادگان، بخشی از زیرساخت‌ها نیز به دلیل سیل نوروز ۹۸ دچار آسیب‌های جدی شده‌اند که امیدواریم هر چه سریع‌تر تمام امکانات گردشگری در تالاب شادگان به حالت اولیه بازگردد.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان همچنین به ساماندهی قایق‌های تفریحی فعال در تالاب بین‌المللی شادگان که همه مالکان آن از بومیان منطقه هستند، اشاره کرد.

این مقام مسئول در استان خوزستان از همکاری سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای رونق گردشگری در منطقه شادگان خبر داد و گفت: طی سال‌های اخیر شاهد آب‌رسانی به تالاب شادگان بوده ایم که نقش مهمی در رونق گردشگری داشته است.

تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است. در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزار شد تصمیم گرفته شد که سه تالاب شادگان، خورموسی و خور‌الامیه با عنوان تالاب شادگان شناخته شود.

گفته می‌شود سدسازی و رعایت نشدن نیاز آبی تالاب، تخلیه پساب‌های آلوده‌ای، چون مزارع نیشکر، پرورش ماهی و فولاد خوزستان، عبور لوله‌های نفتی، فعالیت ۳۰ واحد پتروشیمی و تخلیه زباله‌های شهری، این تالاب منحصربه‌فرد را از سال ۱۳۷۲ وارد فهرست قرمز تالاب‌های بین‌المللی (لیست مونترو) کرده‌ است. آب این تالاب بین‌المللی که از لحاظ رتبه‌های ثبت شده در یونسکو در گذشته در رتبه پنجم جهانی قرار داشت، از رودخانه‌های جراحی و کارون همچنین جزر و مد خلیج فارس تأمین می‌شود که ب‍ه رغ‍م فصلی بودن ب‍خ‍ش آب ش‍ی‍ری‍ن آن، آب ش‍ور ت‍‍الاب ب‍ه دل‍ی‍ل م‍ت‍ص‍ل ب‍ودن به خ‍وره‍‍ا و خ‍ل‍ی‍ج ف‍‍ارس، دای‍م‍‍ی است.

معیشت حدود ۱۰۰ هزار نفر به تالاب شادگان و حیات آن وابسته است. از سوی دیگر تالاب شادگان با حدود ۵۳۸ هزار هکتار، به تنهایی یک سوم وسعت تالاب‌های جهانی ثبت شده کشور را در کنوانسیون رامسر دربر گرفته‌ است. این تالاب زیستگاه بیش از ۳۰ درصد از پرندگان (۱۵۴ گونه)، ۲۵درصد از پستانداران (۴۰ گونه) و ۴۵ درصد از ماهیان کشور (۳۶ گونه ماهی مردابی و ۴۵ گونه ماهی دریایی) است. همچنین ۱۷ جامعه اصلی گیاهی متشکل از ۱۱۰ گونه گیاهی، سه گونه دوزیست، ۹ گونه خزنده و چهار گونه میگو را در خود جا داده است که همگی در معرض نابودی قرار دارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار