۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
معاون امور دریایی ساازمان بنادر و دریانوردی:

استخدام دریانوردان ایرانی در اولویت کشتیرانی‌ها باشد/ اتاق فکر دریانوردان تشکیل می‌شود/ صدور گواهینامه‌های دریایی الکترونیک طی سال جاری

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: صدور گواهینامه الکترونیک دریانوردان در سال جاری در دستور کار است.
کد خبر: ۸۶۹۳۸
استخدام دریانوردان ایرانی در اولویت کشتیرانی‌ها باشد/ اتاق فکر دریانوردان تشکیل می‌شود/ صدور گواهینامه‌های دریایی الکترونیک طی سال جاری
 
به گزار ش خبرنگار مانا، جلیل اسلامی که در مراسم نمادین گرامیداشت روز جهانی دریانورد سخن می‌گفت: با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه برگزاری ۳۴ مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی و ۱۱ بار برگزاری روز جهانی دریانورد از زمان تصویت آن در IMO در سال ۲۰۱۱ به این سو را دارد، خاطر نشان کرد: متاسفانه به دلیل محدودیت‌های کرونایی مجبور شدیم مراسم امسال را به شکل محدود و نمادین برگزار کنیم.
وی با تأکید بر اینکه این مراسم نمادین در جهت قدردانی از زحمات دریانوردان ایرانی برگزار می‌شود به برخی آمار‌ها و ارقام در حوزه صنعت دریانوردی کشور اشاره کرد و افزود: ظرفیت ناوگان تجاری کشور در حدود ۱۳ میلیون GT است که همگی به دست دریانوردان زبده ایرانی به کار گرفته می‌شود.
به گفته اسلامی طی سال گذشته دریانوردان ایرانی در بخش یدک کشی موفق به اجرای ۲۰ هزار عملیات در مجموعه بنادر کشور شدند.
وی ادامه داد: ۱۶ میلیون مسافر نیز در شمال و جنوب از خدمات ملوانان در این بخش استفاده کردند و همچنین ۱۰۰ نفر امداد و نجات دریایی از سوی تیم‌های امدادی سازمان بنادر و دریانوردی انجام شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری اینکه ۱۶۰ میلیون تن کالا طی سال ۹۸ در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است، تصریح کرد: این حجم از عملیات بدون تلاش و همت دریانوردان میسر نبود.
وی فعالیت دریانوردان در بخش نظامی را نیز بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: عزیزان در نیروی دریایی سپاه پاسدارن، نیروی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و دریابانی نیروی انتظامی کشور همواره ضامن امنیت و ثبات بنادر و آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی کشور بوده و هستند.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آموزش دریانوردان پرداخت و در این باره گفت: یکی از وظایف سازمان بنادر و دریانوردی گسترش شایستگی‌های حرفه‌ای در حوزۀ دریانوردان و همچنین فراهم سازی زیرساخت‌های آموزشی برای این عزیزان است.
وی افزود: با توجه به اینکه در ایران ۱۳۰ هزار نفر دریانورد ثبت شده داریم خوشبختانه با تمهیدات آموزشی خوبی که اجرا شده است، کشور ما به شکل مستمر طی سال‌های اخیر در لیست سفید کنوانسیون STCW سازمان بین المللی دریانوردی قرار دارد.
اسلامی با اشاره به کنوانسیون MLC نیز گفت: در راستای اجرای مفاد این کنوانسیون همکاری بسیار خوبی با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی صورت دادیم که طی آن تسهیلات خوبی برای دریانوردانی که دچار مشکلات صنفی و شغلی هستند فراهم شده است.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یکی دیگر از اهداف سازمان بنادر در جهت تامین شغلی دریانوردان ایرانی را ملزم ساختن کشتیرانی‌ها برای استفاده حداکثری از دریانوردان ایرانی برای کار بر شناور‌ها اعلام و تصریح کرد: در این رابطه از تمامی شرکت‌های کشتیرانی انتظار داریم استخدام دریانوردان ایرانی را اولویت نخست خود قرار دهند.
وی به ایجاد تشکل صنفی دریانوردان ایرانی نیز اشاره کرد و در این رابطه گفت: خوشبختانه در این زمینه نیز اقدامات خوبی در حال انجام است و انجمن صنفی دریانوردان به خوبی فعال شده است.
اسلامی تلفیق کرونا و تحریم‌های ظالمانه دشمنان را از جمله مشکلاتی دانست که دریانورد ایرانی با آن مواجه هستند.
وی خاطر نشان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی بار‌ها اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدامات و دشمنی‌های آمریکا که فشار بر دریانوردان ایرانی را مضاعف ساخته است به سازمان بین‌المللی دریانوری منعکس کرده و یادآور شده است.
اسلامی دریافت، ترجمه و ارسال دستورالعمل‌های کرونایی را که از سوی سازمان‌های بین‌المللی مرتبط برای دریانوردان صادر شده را از جمله اقدامات سازمان بنادر در جهت کنترل این ویروس در میان دریانوردان اعلام کرد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یکی دیگر از تسهیلات کرونایی برای دریانوردان را تمدید خودکار اعتبار گواهینامه‌های در‌یایی تا ۱۱ خرداد سال جاری اعلام و خاطر نشان کرد: اعتبار گواهینامه از ۱۱ خرداد به این سو به مدت شش ماه دیگر نیز تمدید شده است.
به گفته اسلامی در سال ۹۸، ۷۷ هزار سند دریانوردی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صادر شده است، همچنین ۶۰۰ دورۀ آموزشی برگزار و ۴۰ هزار نفر نیز در این دور‌ه‌ها شرکت کرده اند.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی یکی از اهداف این سازمان طی سال ۹۹ را تسهیل در صدور گواهینامه‌های دریایی به روش برون سپاری اعلام کرد و گفت: هدف غایی ما این است که صدور گواهینامه‌های دریایی در ایران مانند برخی کشور به صورت الکترونیک در بیاید که در این رابطه اقدامات زیرساختی آغاز شده و امیدواریم به زودی به صورت کامل عملیاتی شود.
به گفته این مقام مسئول هدف دیگر سازمان بنادر در جهت بهبود شرایط دریانوردان ایجاد اتاق فکر دریانوردان در این سازمان است.
اسلامی در پایان به وضعیت دریانودان شناور‌های سنتی پرداخت و تصریح کرد: دغدغۀ اصلی ما رفع مشکلات این قشر به ویژه در بخش بیمه آنهاست.
شایان ذکر است مراسم نمادین روز جهانی دریانورد ظهر امروز در محل آمفی تئاتر سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور برخی دریانوردان نمونه، مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت ملی نفتکش ایران و دیگر تشکل‌ها و انجمن‌های مربوطه به شکلی محدود برگزار شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار