۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳

رشد اوراق کشتی / کاهش ظرفیت ناوگان بیکار کانتینری

رشد اوراق کشتی / کاهش ظرفیت ناوگان بیکار کانتینری
بر طبق پیش‌بینی آلفالاینر، فعالیت بازار اوراق کشتی‌های کانتینربر رونق پیدا خواهد کرد و ظرفیت ناوگان بیکار و غیرفعال به روند نزولی خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۸۶۹۲۱
رشد اوراق کشتی / کاهش ظرفیت ناوگان بیکار کانتینری
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، آلفالاینر در جدیدترین تحلیل هفتگی خود در ماه جاری (ژوئن ۲۰۲۰) ابتدا به سراغ بازار اوراق رفت و نوشت: انتظار می‌رود بازار اوراق روز‌های شلوغی را به نمایش گذارد، همانطور که صف طولانی از کشتی‌های کانتینربر در حال انتظار برای ورود به یارد‌های اوراق، در لنگرگاه شبه قاره هند شکل گرفته است. هرچند رفع محدودیت‌های قرنطینه در سراسر شبه قاره هند در پایان ماه می‌این اجازه را به بسیاری از این شناور‌ها داد تا مهمان یارد‌های اوراق شوند.

برطبق پیش‌بینی آلفالاینر، ظرفیت اوراق در ۲۰۲۰ به ۳۰۰ هزار TEU خواهد رسید که هرچند این رقم رشد را نشان می‌دهد، اما روند کاهشی آن در مقایسه با ۶۵۵ هزار TEU ظرفیت اوراق شده ثبت شده در ۲۰۱۶، کاملاً هویدا است.

این گزارش ادامه داد: اگرچه ظرفیت ناوگان کشتی‌های کانتینربر بیکار و غیرفعال در پایان ماه می‌به اوج خود رسید، اما درحال حاضر شاهد روند معکوسی هستیم، به طوری‌که در هشتم ماه جاری، ظرفیت ناوگان بیکار با رسیدن به ۵۲۱ فروند با مجموع ظرفیت دو میلیون و ۶۱۰ هزار TEU، کاهش ۱۱۰ هزار TEU را نشان داد. پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی ظرفیت ناوگان مذکور همچنان مستمر باشد، چرا‌که خطوط کشتیرانی ازسرگیری فعالیت‌های تعلیق شده خود و بکارگیری شناور‌ها را آغاز کرده‌اند. هم‌چنین تعداد کشتی‌های کانتینربری که به منظور نصب اسکرابر از گردونه فعالیت خارج شده اند، به ۶۱ فروند کاهش پیدا کرده است، رقمی که سهم ۲۴ درصد از کل ظرفیت ناوگان بیکار را نشان می‌دهد.
طی روز‌های گذشته، تقاضا برای بازار چارتری کانتینری به طور چشمگیری رونق پیدا کرده است، به طوری‌که تعداد زیادی معامله به ویژه در بخش کشتی‌های با سایز بزرگ و پاناماکس کلاسیک به روی کاغذ آمد. اما آنچه مسلم است اینکه ویروس کووید ۱۹ از زمان گسترش خود، نرخ‌های چارتری را به شدت تحت تأثیر خود قرار است و بستگی به سایز شناور تا بیش از ۵۰ درصد اُفت نرخ چارتری را به همراه داشته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار