۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱

ایران در هیدروگرافی و تولید چارت‌های دریایی‌ توانمند است

رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: ضرورت دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان برای مشارکت در زمینه هیدروگرافی ساحلی و فراساحلی کشور دعوت شوند و برای بهبود روش‌ها و افزایش دقت و سرعت هیدروگرافی کمک کنند.
کد خبر: ۸۶۸۸۸
ایران در هیدروگرافی و تولید چارت‌های دریایی‌ توانمند است
 
به گزارش مانا، رئیس سازمان نقشه برداری کشور با بیان اینکه اکنون وقت آن رسیده است که شرکت‌های دانش‌بنیان برای مشارکت در زمینه هیدروگرافی ساحلی و فراساحلی کشور به مشارکت دعوت شوند و برای بهبود روش‌ها و افزایش دقت و سرعت هیدروگرافی و به‌هنگام نگهداشتن اطلاعات دریایی متناسب با نیاز‌های رو به افزایش کشور در این بخش کمک کنند، افزود: باید اذعان کنیم که امکانات، تجهیزات و روش‌های موجود نمی‌تواند به صورت کامل نیاز‌های کشور به جهت نقشه‌های دریایی را تأمین کند.

 مسعود شفیعی افزود: اکنون که کشورمان به یکی از کشور‌های توانمند جهان در زمینه هیدروگرافی و تولید چارت‌های دریایی تبدیل شده، وقت آن رسیده که از روش‌های کارآمدتر و بومی استفاده کنیم، در این زمینه از همه دانش‌پژوهان، متخصصان، دانشمندان و صاحبان ایده و فکر دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی گفت: سازمان نقشه‌برداری کشور به‌عنوان سازمان پیشرو در تولید و انتشار چارت‌های دریایی در ایران مصمم است که در مسیر توسعه دریامحور کشور که یک رویکرد جدی برای پیشرفت ایران اسلامی محسوب می‌شود با تأمین به موقع نقشه‌های دریایی بسترساز فعالیت‌های سایر بخش‌های مرتبط با دریانوردی و صنایع دریایی باشد.

 وی اذعان داشت: انتشار بین‌المللی چارت‌های دریایی توسط سازمان نقشه برداری که از سال ۹۴ آغاز شده، تاکنون به انتشار ۵۴ چارت ناوبری دریایی پس از اخذ تاییدیه‌های لازم به صورت بین‌المللی منجر شده است و با انتشار چهار چارت جدید، در سال جاری این تعداد به ۵۸ چارت دریایی رسید؛ چارت‌های منتشر شده شامل ۴۴ چارت از آب‌های خلیج فارس، سه چارت از دریای عمان و ۱۱ چارت از دریای خزر است.

 شفیعی تصریح کرد: با انتشار چارت‌های داخلی، چارت‌های قدیمی حذف شده و با توجه به به‌روز بودن چارت‌های جمهوری اسلامی ایران، ایمنی دریانوردی در آب‌های داخلی و تحت حاکمیت کشور تأمین می‌شود.

وی گفت: سازمان نقشه برداری متعهد است برای شناخت بیشتر از آب‌های سرزمین‌مان از همه ابزار‌های روز و فنّاوری‌های مستقل بهره گیرد و همانطور که در شعار"هر نقطه را به دیده تحقیق بنگرید" مورد تأکید قرار گرفته، کار خود را در زمینه هیدروگرافی تا انجام مشاهدات و تهیه نقشه از همه نقاط دریایی که مورد نیاز کشور عزیزمان باشد، ادامه خواهد داد.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور افزود: استاندارد‌های سازمان بین‌المللی هیدروگرافی (IHO) به‌طور مداوم در حال بهبود و پیشرفت است، لذا ضرورت دارد جمهوری اسلامی ایران نیز دائماً روش‌ها و ابزار‌های مورد استفاده خود در زمینه آبنگاری را ارتقا داده و از تجهیزات، دانش و فنّاوری روز، به بهترین نحو استفاده کند.

وی تأکید کرد: در شرایطی که IHO به استفاده از دانش افراد متخصص و بخش خصوصی مولد با اندیشه‌های جدید روی آورده، چرا کشور ما با این همه سرمایۀ انسانی و ایده‌های خلاقانه از آن‌ها در حوزه نقشه‌برداری دریایی بی‌بهره باشد.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور خاطرنشان کرد: در شرایطی روز جهانی هیدروگرافی در فضای مجازی گرامی‌داشته  می‌شود که امسال جهان در همه‌گیری ناشی از کووید ۱۹ قرار دارد و به رغم همه تلاش‌ها هنوز چشم‌انداز دقیقی از زمان کنترل کامل این بیماری به‌دست نیامده است.

وی در پایان گفت: هیدروگرافی به‌عنوان یکی از گرایش‌های مهم رشته مهندسی نقشه‌برداری که راه را برای شناخت دقیق پهنه‌های آبی فراهم کرده است؛ اگرچه نقش انکارناپذیری در دریانوردی ایمن، توسعه صنایع ساحلی و فراساحلی، حفظ محیط زیست، بهبود زندگی و معیشت ساحل‌نشینان و... داشته است، اما باید اذعان کرد که همچنان بخش وسیعی از کره زمین، به نقشه‌های به‌روز دریایی نیاز دارد که هنوز میسر نشده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار