۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳

اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش شیلات/ شناور‌های صیادی چینی در آب‌های ایران فعالیت نمی‌کنند

معاون وزیر جهاد کشاورزی از تصویب اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در زمینۀ پرورش آبزیان در سال جاری خبر داد و گفت: در صورت تحقق این امر شاهد ایجاد ۲۴ هزار شغل جدید در صنعت شیلات کشور طی سال جاری خواهیم بود.
کد خبر: ۸۶۸۷۲
اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش شیلات/ شناور‌های صیادی چینی در آب‌های ایران فعالیت نمی‌کنند
 
به گزارش خبرنگار مانا، نبی‌الله خون‌میرزایی در نشست خبری که به مناسبت هفتۀ جهاد کشاورزی عصر امروز  برگزار شد از انجام برنامه‌ریز‌ی‌ها در راستای جهش تولید آبزیان در کشور خبر داد و گفت: با وجود شیوع کرونا و تعطیلی رستوران‌ها طی چند ماه گذشته شاهد افزایش سرانۀ مصرف آبزیان در کشور بوده‌ایم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان سال ۹۸ سرانۀ مصرف آبزیان باید به ۱۳ کیلوگرم در سال می‌رسید که خوشبختانه این رقم به ۱۳ کیلو و ۳۰۰ گرم افزایش یافت.

به گفتۀ وی، یکی از مهمترین برنامه‌های شیلات در راستای افزایش سرانۀ مصرف آبزیان در کشور، تلاش برای افزایش تقاضا در داخل از طریق خرید  انواع محصولات فرآوری‌شدۀ شیلاتی است.

رئیس سازمان شیلات ایران همچنین به تلاش در راستای توسعۀ صادرات آبزیان به منظور رونق هر چه بیشتر پرورش آبزیان در کشور اشاره کرد.

وی خاطرنشان ساخت: پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۹ شاهد افزایش رونق در صادرات گوشت ماهیان خاویاری، خاویار و میگوی پرورشی باشیم.

خون‌میرزایی از تصویب اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در زمینۀ پرورش آبزیان در سال جاری خبر داد و گفت: در‌صورت تحقق این امر شاهد ایجاد ۲۴ هزار شغل جدید در صنعت شیلات کشور طی سال جاری خواهیم بود.

وی در ادامۀ گفته‌های خود به پرورش میگو در سال جاری اشاره کرد و بیان داشت: ذخیره‌سازی مزارع پرورش میگو امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به دلایلی از جمله عدم تخصیص ارز دولتی، ترس ناشی از محدودیت‌های صادراتی و طولانی‌تر شدن فصل سرما، عقب‌تر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اما از آنجا که امسال تعداد مزارعِ جدید جهت ذخیره‌سازی میگو قابل توجه است، انتظار می‌رود کمبود در این بخش جبران شود.

به گفته وی، مطابق برنامۀ ششم توسعه تا پایان سال ۹۹ میزان تولید میگوی پرورشی باید به حداقل ۵۲ هزار تُن برسد که امیدواریم شاهد تحقق آن باشیم.

وی همچنین در خصوص وضعیت صید تُن‌ماهیان گفت: سالانه ۲۵۰ هزار تُن ماهیِ‌تُن از اقیانوس هند صید می‌شود که این میزان بخش عمدۀ نیاز کشور به کنسرو را تأمین می‌کند.

خون‌میرزایی با اشاره به اینکه کشور ایران رتبۀ نخست میزان صید تُن‌ماهیان در میان کشور‌های غرب اقیانوس هند را داراست، اذعان داشت: امیدواریم بتوانیم صید تُن‌ماهیان را در آب‌های فراساحلی و بدون فشار به ذخایر آب‌های ساحلی افزایش دهیم تا به این ترتیب بتوانیم  در زمینه تُن‌ماهیان خود‌کفا شویم.

به گفتۀ وی، سال گذشته ۷۴۰ میلیون قوطی کنسرو تُن‌ماهی در کشور تولید شد که با این وجود بیش از هزار و ۶۰۰ تُن نیز تُن‌ماهی وارد شده بود.

رئیس سازمان شیلات ایران تأکید کرد: خودکفایی در صنعت تُن‌ماهیان نیازمند توسعۀ ناوگان صیادی است که امیدواریم به زودی شاهد تحقق آن باشیم.

وی در ادامۀ گفته‌های خود در خصوص وضعیت صید در آب‌های جنوبی کشور گفت: تمام کشتی‌های صیادی فعال در آب‌های سرزمینی، ایرانی هستند و هیچ‌گونه مجوز به کشتی‌های خارجی جهت صید داده نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: عنوان " کشتی‌های چینی"، عنوانی است که به غلط در رسانه‌ها مصطلح شده است.

وی تأکید کرد: تمام نیرو‌های مرزبان اعم از نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران از آب‌های سرزمینی حفاظت کرده و مانع ورود کشتی‌های خارجی می‌شوند.

خون‌میرزایی همچنین در خصوص تأمین سهمیۀ سوخت شناور‌های صیادی گفت: سازمان شیلات ایران توانایی تأمین سوخت تمام شناور‌های صیادی دارای مجوز از سوی سازمان شیلات را دارد و در این خصوص با مشکلی مواجه نیستیم.

رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه به توسعه بازار‌های هدف صادرات آبزیان اشاره کرد و گفت: در‌حال حاضر مشکلات صادرات آبزیان به کشور چین حل شده و کشور‌های عمان، قطر، مالزی و گرجستان بازار‌های جدید هدف صادرات آبزیان در سال ۹۹ خواهند بود.

وی همچنین به تولید سالانه ۱۸۰ هزار تُن ماهی قزل‌آلا در کشور اشاره کرد و گفت: ایران به لحاظ پرورش ماهی قزل‌آلای آبِ شور و آبِ شیرین در جهان رتبۀ نخست را داراست که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های در‌حال انجام، امسال شاهد جهش تولید در قزل‌آلا نیز باشیم.
اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش شیلات/ شناور‌های صیادی چینی در آب‌های ایران فعالیت نمی‌کنند
ارسال نظرات
آخرین اخبار