۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
نمایندۀ مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی:

بنادر آبادان باید از رکود خارج شوند

نمایندۀ مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بر خروج بنادر آبادان از رکود فعلی که ناشی از شیوع ویروس کرونا است تأکید کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۶۸۶۶
بنادر آبادان باید از رکود خارج شوند
 
جلیل مختار در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره با بیان اینکه بنادر خوزستان و آبادان در سالیان نه‌چندان دور قطب تجارت دریایی بوده‌اند، اما اکنون جایگاه بنادر این استان در حال تنزل است افزود: بنادر آبادان، چوئبده و اروندکنار به دلیل همجواری با منطقه آزاد اروند و کشور‌های حوزۀ خلیج فارس می‌توانند نقش مهمی را در واردات و صادرات ایفا کنند، اما متأسفانه شاهد روزمرگی و بی‌تحرکی در این بنادر به ویژه بنادر اروندکنار و چوئبده هستیم.

وی گفت: خوزستان مهد اقتصاد کشور است و تجارت دریایی یکی از قابلیت‌های مهم اقتصادی این استان از دیرباز بوده که با وقوع جنگ تحمیلی، جایگاه بنادر خوزستان رو به افول رفت و با وجود تلاش‌ها و اقدامات سازنده در بنادر به خصوص سرمایه گذاری در مناطق پسکرانه، هنوز بنادر خوزستان به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند.

نمایندۀ آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: از دیرباز بندر‌ امام قطب و پایلوت واردات کالای اساسی و غله کشور بود، اما در سال‌های گذشته به دلایلی شاهد آن هستیم که بنادر دیگر در این بخش تقویت شده‌اند و متأسفانه بندر امام در حال از دست دادن این امتیاز و ویژگی منحصر به‌فرد است.

وی افزود: پیشینۀ مردمِ اروندکنار و چوئبده از دیرباز تجارت دریایی و لنج داری است، اما در سال‌های اخیر شاهد بیکاری مردم این دو شهر و فروش لنج‌ها یا مهاجرت اهالی به شهر‌های بندری دیگر همچون بوشهر هستیم.

مختار گفت: به نظر می‌آید با وجود تذکرات متعدد ما به مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی، شاهد هیچگونه اقدام جدی برای رونق و توسعۀ بنادر چوئبده و اروندکنار نیستیم و اراده‌ای برای رفع مشکلات این بنادر وجود ندارد.

وی ادامه داد: درصدد هستیم با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برای تغییر وضعیت موجود در بنادر آبادان گام‌های جدی برداریم تا این بنادر را از رکود و بی‌تحرکی خارج کنیم.

نمایندۀ مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: بنادر آبادان، اروندکنار و چوئبده همچون بنادر هندیجان، گناوه و دیلم باید به بنادر وارداتِ کالا‌های ملوانی تبدیل شوند تا این شهر‌ها از وضعیت فعلی اقتصادی خارج شوند.

در استان خوزستان با هشت بندر تجاری، سالانه ۵۰ میلیون تُن کالا‌های نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار