۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶

لغو قرارداد‌های نصب اسکرابر با سقوط قیمت نفت

کاهش قیمت سوخت کم‌سولفور همزمان با سقوط قیمت نفت باعث شده تا قرارداد‌های نصب اسکرابر توسط مالکان کشتی لغو شود این درحالی است که ضعف مالی خطوط کشتیرانی بر اثر بحران کرونا نیز در این ارتباط بی‌تأثیر نیست.
کد خبر: ۸۶۸۶۴
لغو قرارداد‌های نصب اسکرابر با سقوط قیمت نفت
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا،"Jonathan Saul" کارشناس ارشد دریایی و پژوهشگر در این زمینه گفت: مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO که از اول ژانویه ۲۰۲۰ آغاز شد تمامی صنعت حمل‌و‌نقل دریایی را موظف به استفاده از سوخت کم‌سولفور کرد به همین جهت بسیاری از صاحبان کشتی به علت گران بودن قیمت سوخت کم‌سولفور به نصب اسکرابر روی آوردند به‌گونه‌ای که سفارشات  نصب اسکرابر از سفارشات ساخت کشتی پیشی گرفت، زیرا قانون ۲۰۲۰ با کنترل و نظارت شدید سعی در اجرای درست قانون دارد.
وی  افزود: حال با توجه به سقوط نفت که منجر به پایین آمدن نرخ سوخت کم‌سولفور از ۳۰۰ دلار در هر تُن در ابتدای سال ۲۰۲۰ به ۴۰ دلار در هر تُن رسیده، سبب شد مالکان به جای نصب اسکرابر از سوخت کم‌سولفور استفاده کنند به همین جهت لغو نصب اسکرابر در دستور کار بسیاری از مالکان کشتی قرار گرفته است، البته بحران کرونا هم  در این میان نقش دارد.

وی در ادامه یاد‌آور شد: در حال حاضر بحران کووید ۱۹ نیز باعث شده است تا نقدینگی شرکت‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد  به همین جهت هزینۀ متوسط نصب دو میلیون دلاری اسکرابر به برخی از مالکان کشتی به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.

به گفتۀ وی شرکت نروژی Wallenius Wilhemsen اخیراً به رویترز گفت: قرارداد نصب اسکرابر برای ۹ کشتی را لغو کرده و نصب شش مورد دیگر را نیز تا سال ۲۰۲۱ به تعویق انداخته است.

از سوی دیگر "Lois Zabrocky" مدیر اجرایی International Seaways، گفت: این شرکت تصمیم گرفته که نصب اسکرابر برای سه فروند کشتی را به تعویق بیندازد.

مؤسسۀ تحقیقاتی Clarksons نیز در این زمینه اعلام کرد: تعداد کشتی‌هایی که ممکن است تحت تأثیر مباحث مربوط به ویروس کرونا و کاهش قیمت سوخت لغو و یا به تعویق بیفتد ۷۵۰ فروند کشتی است  این در‌حالی است که در نیمۀ دوم سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰۰۰ کشتی به اسکرابر مجهز شده‌اند.

یکی از مسئولان Wartsila فنلاند نیز در این زمینه گفت: اگرچه تا‌کنون لغو قرارداد نصب اسکرابر نداشته‌ایم، اما برخی از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که نصب اسکرابر را به تأخیر بیندازند. 

در همین حال سخنگوی سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO دربارۀ لغو قرارداد‌های اسکرابر گفت: لغو این قرارداد‌ها هیچ تاثیری در اجرای قانون نخواهد داشت، زیرا کشتی‌ها به هر حال تحت هر شرایطی مجبورند از سوخت کم‌سولفور استفاده کنند.

این کارشناس دریایی در پایان نتیجه‌گیری کرده است خطوط کشتیرانی که تا‌کنون نسبت به نصب اسکرابر اقدام کرده‌اند به هیچ عنوان از هزینه‌های انجام شده ناراضی نیستند چرا‌که آنان معتقدند رشد مجدد قیمت نفت باعث خواهد شد که مالکان دوباره به سمت نصب اسکرابر روی بیاورند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار